Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, november 28, 2013

Efter jobbet



Efter jobbet, eller after work som det heter på (sv)engelska, avser det man kan hitta på när arbetet är slut för dagen. Dvs man byter ut det man måste göra mot något man vill göra. Någon timme eller så, innan något annat obligatoriskt väntar.
After work kan också syfta på ett farväl till arbete som livets mål och mening. Dvs tvärtemot alla gällande värderingar, uppfattningar, partiprogram, normer, trender, you name it. Att ifrågasätta arbetets betydelse för ett gott liv är verkligen att sticka ut hakan. Man får gå tillbaks till Aristoteles och Platon för att få några sympatier.

Sjukskrivning betyder att oavsiktligt få smaka på vad det kan innebära, att skapa mål och mening alldeles på egen hand. För den som sneglat åt medborgarlön blir det extra intressant.
Två veckor är ingenting. Men har jag inte funnit mig oroväckande väl till rätta ?

Synpunkter på medborgarlön ..

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Kanske dags att gå ner i tid på riktigt???

Du kan ju vara arga kirurgen, om det känns för "slappt" :)

ERIC SECHER sa...

Till dig vågar jag inte utlova någonting ! :) :)

Anonym sa...

Sitter just nu på fik o njuter av after work (gick ner i arbetstid för några år sedan och är ledig på fredagar). Om 20 min går bussen till stundande bak av pepparkakshus tillsammans med universums goaste 2-åring. Så ska fredagar levas!! :-)
AK

ERIC SECHER sa...

Låter perfekt !