Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 05, 2013

Skam



Om jag struntar i att begränsa mitt bilåkande, och inte skäms det minsta över att köra långa sträckor varje dag, då har andra inga förväntningar på mitt miljömedvetande. Om jag från det utgångsläget börjar åka buss till jobbet en dag i veckan, då kan jag räkna med att inkassera omgivningens gillande.
Om jag istället i princip aldrig åker bil, men en dag bestämmer mig för att ta bilen istället för tåget, då kan jag räkna med omgivningens kritiska kommentarer.
Är det inte ungefär så det förhåller sig ? Kan tyckas orättvist.

Men precis som handlingen går före orden så bör väl omgivningens reaktioner komma i andra hand. I första hand kommer min egen känsla, att jag strävar i den riktning jag vill.
Alltså skäms jag inte för att ha tagit bilen till och från Norrköping, den här gången.


1 kommentar:

Anonym sa...

Mitt i prick!!
AK