Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 19, 2013

Inbromsning




Många av mina nyinköp beror på
- otålighet
- att jag inte tillräcklig tagit ställning till behovet
- att jag inte tillräckligt övervägt
   lappa/laga/återanvända/låna/hitta/köpa begagnat
- men sällan eller aldrig för att jag gillar att handla

När "köpstopp" kommer på tal så är det inte rädslan att avstå från fler prylar som skrämmer. Utan rädslan att bli gniden, girig och ogenerös, en som i alla lägen bara har en sak i huvudet, nämligen att strypa alla utgifter. Gu´bevare.
Men det löser man förstås genom att exkludera givandet från köpstoppet !

Alltså :
1.
Fr.o.m nästa vecka handlar jag bara "det nödvändiga", vilket inkluderar gåvor och presenter.

2.
Avstår från att lista vad som är "det nödvändiga". Det är den goda viljan, inte disciplinen, som skall testas.

3.
Utvärdering vid årsskiftet. Med några siffror, och många intryck ?

PS
"Köpstopp" låter orealistiskt och pretentiöst.
"Inbromsning" låter bättre.

Tagga ner

Inga kommentarer: