Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, oktober 11, 2013

Efter bästa förmåga ..


Hemkommen från en inspirerande landsortsturné. Har inte mer än klivit innanför dörren så får jag rapport om att en patient vi/jag opererade i onsdags kommit tillbaka med en operationskrävande komplikation. Min känsla var att vi var så noggranna som man bara kan vara. Duger det ?

Men, utan att vara efterklok, min känsla direkt efter operationen var att vi utsatt den gamla kvinnan för ett onödigt stort ingrepp.

Kirurgi handlar i så oerhört hög grad om att hela tiden ha tentaklerna ute, och låta det omedvetna flyta upp till ytan. Eller i mer allmänna termer, att följa sin intuition.
Kort sagt, bra kirurgi är som livet självt.

Inga kommentarer: