Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 10, 2013

Levande demokrati



Levande demokrati är ett vackert uttryck, men svårt att leva upp till.

Mellan valen brukar de politiska partierna inte precis skämma bort Medborgarplatsen med sin närvaro. Därför blev jag riktigt paff (är det redan 2014 ?) när Vänsterpartiet idag fanns på plats för att diskutera bostäder.

Ett av våra krav för bostadspolitiken är att stoppa hyreshöjningarna i allmännyttan under 2 år.
* Höj inte hyrorna
* Sälj inte ut bostäder
* Bygg billiga hyresrätter
* Rusta upp miljonprogrammet
Det finns inget som säger att hyrorna måste stiga varje år. Stockholms stads bostadsbolag har under lång tid gått med stora vinster. Vinsterna har flyttats till den allmänna kommunkassan och indirekt finansierat alliansens skattesänkningar.
De senaste två åren har mer än 4,5 miljarder kronor tagits ut från bolagen. Kostnaden för att inte höja hyrorna under två år är mycket liten - ungefär 150 miljoner årligen - alltså inte ens 0,5 procent av de belopp som tagits ut de två senaste åren.

Det var rätt länge sedan jag var oense med Vänsterpartiet …*

En medfaren hemlös vinglade fram och greppade mikrofonen, ledamoten i stadsfullmäktige blev förskräckt av det livs levande vittnesbördet och försökte fösa bort honom, men det misslyckades.
- Jag har varit bostadslös i 29 år och vill gärna ha en bostad .. för övrigt önskar jag alla en trevlig dag ! (Applåder.)

Levande demokrati kräver träning ?

* Bortsett från att de likt alla kända partier tror att ekonomisk tillväxt är frälsningen :)

Inga kommentarer: