Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, september 26, 2013

Besviken





Flyttade idag en båtvagga från Nacka till Södermalm, för det behövdes ett släp som jag hyrde söder om stan. Allt gick bra, tills jag skulle åka hem från söder om stan, i rusningstid. Utan överdrift, en halvtimme kröp jag fram i Årstatunneln, paniken var inte långt borta. Sammanlagt tog det som skulle tagit en kvart med cykel ungefär en timma.
Till saken hör att den där tunneln byggdes för att minska trafikstockningen. Så enfaldigt !

Jag fattar inte. Hur kan så många människor välja att transportera sig på det här sättet, dag ut och dag in ? Är alternativen så avskräckande ?
Jag tycker som Olof, det är hundra gånger bättre när var och en känner och tar ansvar, för sig själv och andra. Men ibland måste man undra om det inte behövs någon auktoritet som säger : NU ÄR DET SÅ HÄR, PUNKT SLUT. Så gjorde man med rökningen på krogen, något som alla nu verkar nöjda med. Men så länge det var tillåtet låg dimmorna täta.
Ska man bli besviken på sig själv eller mänskligheten ?

Flytta bort från storstan ? Den diskussionen är avklarad :)


20 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det är klart att man behöver lagstiftning MEN det jag menar med det egna ansvaret är att nätet är fullt av förståsigpåare, analytiker och debattörer som ägnar massor av tid med att berätta hur dåligt allting är men som inte gör mycket på sin egen förändring.

Den "obildade massan" kommer alltid att behöva vägledning...

Onkel Olof sa...

Om man vill veta sitt personliga utsläpp:

http://www.klimatbalans.se/neutralisera/kalkylator.html

Kollade den med frugan och de förändringar vi gjort i vårt liv de senaste åren har minskat vårt CO2-utsläpp med mer än hälften.

Så alla kan...

ERIC SECHER sa...

Tack för tips ! Verkar inte ta hänsyn till vad man äter ?

Onkel Olof sa...

Antagligen för att det i jämförelse är försumbart

Anonym sa...

Försumbart? För en köttätare består bara köttet av ca 30% av individens utsläpp.
AK

Anonym sa...

Ps Gick precis in på länken en snabbis. Bra med din vakenhet, Eric. För vad har denna organisation för affärsidé? Källkritik är a och o innan man man tar ställning till trovärdighet mm. Själv skulle jag nog gå in på Naturvårdsverket om jag skulle vilja göra dylikt test.
AK

Anonym sa...

Slutligen innan datorn stängs av :-) länken påstår t ex "Det som krävs är små förändringar för att minska sitt koldioxidutsläpp"

Jisses.
AK

Anonym sa...

Måste rätta mig själv: maten utgör ca 30% av koldioxidutsläppen (köttet ca 10%).
"Bilen-biffen-bostaden."
AK

ERIC SECHER sa...

AK,

Ursäkta att det dröjde innan kommentarerna var på plats.
Håller med, man måste kontrollera vem som är avsändare, blev undrande när inte maten fanns med.
Håller med, det krävs mer än små steg.
Läste precis samma kom ihåg igår : bilen-biffen-bostaden.

Onkel Olof sa...

Små eller stora steg, det är inte det som var huvudfrågan.

De måste göras om man tror på dem. Hur går det med biffarna, bilarna och bostäderna????

Nu hamnade vi i faktadebatten igen, suck!

Onkel Olof sa...

Efter att ånyo läst kommentarer på den här bloggen, BS och liknande blir jag väldigt depprimerad för första gången på länge.

När inte ens de som bryr sig om förändring bryr sig om att förändra, då kan man verkligen tala om att "svära i kyrkan".

Nyfikenhet dödade katten, fakta dödade tron...

ERIC SECHER sa...

Olof,
Det går skapligt. Bilen går inte många mil per år, biffarna har minskat betydligt i antal, hyresrätten kan jag inte göra mycket åt. Lite för många flygresor har det blivit ..

ERIC SECHER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Onkel Olof sa...

Egentligen ingen förändring alls alltså i förhållande till den förändring man vill åstakomma.

Maten är försumbar med andra ord...

Onkel Olof sa...

...eller så är klimathotet inte värre än att man kan unna sig en biff då och då och ett par semesterresor om året.

Eller är det politikernas fel som inte förbjuder oss att äta biff?

Anonym sa...

"Fakta dödade tron". Tja, fakta kan ju vägleda en också så att man gör rätt saker om man vill åstadkomma förändringar utanför sig själv och inte bara i sinnet.. Det jag reagerade på var att du skrev att sidan informerar en om sina utsläpp och att matfrågan antagligen är försumbar - eftersom detta helt enkelt är osant och sidan vilseledande. Däremot håller jag med dig om det allergiframkallande i mycket snack och lite verkstad. Verkligen. Därför månar jag också om mina egna 3 b som du frågar om : har ingen bil, äter 90% vegetariskt, har downshiftat, handlar mest begagnat (utom kläder), flyger så gott som aldrig och använder prylar till de "självdör". Tar knappt ett steg i tillvaron utan att reflektera kring hur jag påverkar miljön. Och detta höjer min livskvalitet.
AK

ERIC SECHER sa...

Ironisk ?
Lättast blir det med tydliga mål. Klotet tål så här många kilo koldioxid per person och år, punkt slut. Eller ?

Anonym sa...

Ja, 2 ton koldioxid per person och år sägs klotet tåla... i snälla slängar 20% av vad en genomsnittssvensk förbrukar...
AK

Onkel Olof sa...

Eric
Jag är inte ett dugg ironisk här. Både du och jag har under lång tid varit en del av bloggdebatten i den här frågan. Vi har inte riktigt samma åsikter i allt, men det är inte det som är frågan här.

Debatten har heltiden handlat om en sorts dystopisk bild om att världen ska gå under, om indianer och fakta fakta fakta. Så fort jag lyfter frågan om att ansvaret till huvuddelen handlar om att vi har ansvaret och måste ändra oss så blir man bara bemött med ännu mera fakta och ibland blir man till och med fördummad för att man har en positiv syn på att vi äger förändringen.

MEN i den här debatten har det också varit väldigt lite av faktiska förändringar. Monica har varit en starkt lysande stjärna på den här mörka himlen, men förutom henne är det en hårresande falskhet mellan snack och bandy.

Vi som skriver här är människor som både har medlen och förutsättningarna att verkligen visa vad vi menar i handling. Men istället väljer vi att fortsätta kasta fakta på varandra, äta kött och flyga på semestrar.

Kanske är det så att så länge man tar rätt ställning så har man sin moral fri. Det är svårt att göra en annan tolkning efter alla dessa år.

Men prata på ni och fortsätt ändra med ord.

Detta är inte min väg.

Lycka till med er!

ERIC SECHER sa...

Olof,

Det är handlingen som räknas, absolut. Men man kan inspireras av ord, att utföra handlingar.
Realist återkommande tal om jämförelse har t.ex påverkat mitt handlande.

Jag är (i princip ) utan bil, äter minimalt med kött o bor på 34 kvm. AK har ingen bil alls, äter inget kött och återanvänder så mycket det går. Vad begär du ?

Så länge man inte tar ställning så har man heller inga förpliktelser ? Lätt som en plätt ! Din väg ?