Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, augusti 30, 2013

Lyckligt lottad




Just hemkommen från en händelserik dag, tvärtemot alla förväntningar.

Åker till landet för att få hjälp med fall-linan som försvann in i masten. Båten tuffar mot varvet när jag plötsligt ser något i vattnet. En simmare ? En hund ? Ökar farten, då ser jag kronan, det är en älg !
Det är inte ofta man kan säga; det här kommer jag aldrig mer att få uppleva.

Killen på varvet har ett oändligt tålamod, i tre timmar kämpar vi tillsammans med all världens teknik för att få linan hela vägen. Han jobbar från Sky-liften, jag ligger på däck med en titthålskamera och griptänger. Till slut lyckas det.
Jag blir 700 kronor fattigare, men det var det värt, upplevelsen alltså.

På kvällen packar vi cyklar för Frankrike, och skördar potatis, prima morötter och magnifika rödbetor, det smakar så gott, så gott.

Rustar för läggning, då jag märker att plånboken saknas i ryggsäcken. Tillbaks till garaget, ut i mörkret, den måste ligga i båten.
Väl ute på bryggan är det så svart som det bara är i augusti, och fullständigt knäpp tyst. Pulsen stiger, kliver ombord på båten, knäpper upp bomkapellet och riktar ficktlampan. Skön känsla, när den ligger där på durken.

På hemväg är det stor poliskontroll, men bara i andra riktningen. Det är som vanligt, jag kommer lindrigt undan.




Inga kommentarer: