Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, augusti 17, 2013

Det goda exemplet



Kompisarna på jobbet är oroade över min återkommande lunch, i form av Keldas milda tomatsoppa. - Du får inte i dig tillräckligt med proteiner. Vi började läsa på förpackningen. 1,5 gram protein per 100 ml, dvs totalt 7,5 gram. Den mest näringskunnige kollegan kunde meddela att dagsbehovet är ca 50 gram. - Lägg i två ägg så ser det bättre ut, var hans konkreta råd. Sagt och gjort.

Igår fick jag en kommentar på inlägget Den goda viljan. Troligen med anledning av att Birger Schlaug häromdagen uppmanat till en seriös diskussion om basinkomst/medborgarlön. Med kommentaren följde en länk om forskning på ämnet, bl.a frågan om hur nivån på den villkorslösa ersättningen påverkar arbetsmarknaden och arbetslösheten. Artikeln ser bitvis ut som en lärobok i matematik. Spännande, och/men svårt.

Förenkla så mycket det går, men inte mer, lär Einstein ha sagt.
Hur långt kommer man utan specialkunskap ? Hur långt räcker intuition, känsla, sunt förnuft och livserfarenhet ? Eftersom jag saknar genen som disponerar för övervikt lever jag i illusionen att kroppen talar om vad jag ska äta. Men inte i siffror.
Och på liknande grunder tror jag på basinkomst ..

Den som går på känsla kommer lätt till korta när svåra frågor skall diskuteras. Hennes redskap blir då inte Ordet, utan Det goda exemplet ?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Erik! Du skriver:
"Eftersom jag saknar genen som disponerar för övervikt lever jag i illusionen att kroppen talar om vad jag ska äta. Men inte i siffror."

Instämmer. Det gäller att lyssnar till sig själv.

När det gäller Birgers blogg och länken om medborgarlön har vi nystat in oss i ett regelverk som krånglar till allt. Ett land som stiftar massor av lagar till exempel Sverige är ett tecken på att beslutsfattare är överteoretiserade. Dessa teorier tillåts härska över det praktiska levande livet. Vi är så hjärntvättade av byråkratiskt krångel att det enkla - som kan hittas i allt - döljs. Krångla till det måste man, för då är man intellektuellt lärd och mycket vis.
Christer

ERIC SECHER sa...

Christer,

Vi verkar vara inne på samma spår :)
Kanske synd med etiketter, men nog låter det som taoism ..

Uppskattar dina kommentarer på Birgers blogg, på temat " en för alla, alla för en ".

Tidigare i somras en liknande diskussion, om individ och kollektiv. Valde att sammanfatta dina synpunkter i ett separat inlägg (http://ericsecher.blogspot.se/2013/06/nar-individen-ar-till-for-kollektivet.html.
Fastnade speciellt för det där att inte lägga någon värdering i att somliga kommit längre i sin mognad, att mångfalden berikar.

Anonym sa...

Hej igen!

Angående Tao har jag under 70-talet läst lite - jag säger lite -om Tao. Om du inte tidigare tagit del av den esoteriska läran rekommenderar jag den. Inte som fanatisk religion utan som en kunskapsbank till ett rikare inre och yttre liv. Kan någon visa på en hållbarare verklighet är det välkommet!

Idag har det blivit frukt för hela slanten. Annars är det veg som gäller. Inte så dumt! Men som sagt: "Kroppen talar om vad jag ska äta."

Framför gärna dina kloka åsikter på Birgers blogg.

Christer

ERIC SECHER sa...

Christer,

Tack för tips. Har skrollat runt på esoterik.se. Vill du rekommendera Mats Olssons bok ?

Är obekant med esoterik, men återkommer ständigt till Jan Cedrquist underbara "Slumpen är ingen tillfällighet". Esoteriker ?

En angelägen fråga:
" En för alla, alla för en " - hämtar det sin sin inspiration ur esoteriken ? Då är jag med !

Birger Schlaugs blogg. Jag avundas(förstås) hans stora lyssnarskara, men blir väldigt frustrerad över alla oavslutade diskussioner, nästa dag skall ju ett nytt ämne avhandlas, och debatteras, och de föregående är glömda. I det lilla formatet (få läsare, få kommentarer) kan alla inlägg bemötas, och avslutas. (Surt sa räven ..:))
Försökte häromdagen lyfta fram Roland Paulsens och Lasse Ekstrands radikala budskap, det som går på djupet och handlar om vår arbetsmoralism. När ingen nappar utgår man ifrån att ingen heller läst. Kanske feltänkt ?

Anonym sa...

Erik. Många läser inläggen. När det gäller val av litteratur tycker jag du ska söka dig fram. Smaka lite här lite där.

"En för alla, alla för en." Ja, så är det. Som tidigare påpekats: Var och en av oss är en unik och självständig individ som ingår i Kosmos som del. Det betyder att den individuella utvecklingen ska förädlas inför en allt större kollektiv utveckling där jag övergår till Vi!

Enheten är det viktigaste. Kosmos är en enhet! Där ingår du och jag som en del. Vi har ansvar för varandra!

När det gäller Birgers blogg kan jag tycka att hans ämnen kommer för nära inpå varandra. Har tänkt att påpeka, men det är Birgers val.

Hoppas dina inlägg på andra bloggar kan dra fler till din blogg. Tålamod är en bra egenskap.

Christer

ERIC SECHER sa...

Christer,

Tack för kloka synpunkter !

Onkel Olof sa...

Vill man ha många läsare måste man vara känd eller skriva om populära saker.

Många läsare är inte ett mått på kvalité. Men man blir glad av det :)

ERIC SECHER sa...

Olof,
Kan bara hålla med :)