Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, juli 23, 2013

Förneka inte din storslagenhet !



Nu har jag lyssnat flera gånger på filmerna från Arbetskritiskt forum (ABF) 2012.
Roland Paulsen är klockren i sin analys av vår själsliga död, men jag vill även slå ett slag för barrikad- kämpen Lasse Ekstrand, Mr Medborgarlön. Yvigt, passionerat, och ändå realistiskt ?

- Varje människa är en konstnär . Förneka inte din storslagenhet ! (Fassbinder)

- Varje människa borde födas med en dra-åt-helvete-kassa (Gunnar Nilsson, LO-ordförande)

- Hur kan vi veta att människor passiviseras om man genomför en grundtrygghet för alla, när vi inte vågat prova ? 

Lasse Ekstrand - video nr 4

Mer om arbete ..

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag är helt övertygad om att grundtrygghet kommer att passivisera många. Inte den stora massan dock.

Människan behöver utmaningar på olika sätt. Det utvecklar...

ERIC SECHER sa...

Att krusa för arbetsgivare är ingen bra utmaning. Det finns bättre. Som t.ex att leva, på riktigt.

Senior Roland sa...

Det är ord och hammare och organiserade
människor som vi saknar, inte bra böcker!
Men som pensionär så kan man ju använda
sin dra åt helvete peng , så länge som
den finns och jag själv finns kvar.

Jag lovade igår att inte skriva på BSs blogg i dag men se
att låta bli att skriva, det kunde jag inte låta bli.

Så nu är
jag Här!