Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juli 14, 2013

Följ ditt hjärta ?




Jan Cederquist gör sig ständigt påmind : slumpen är ingen tillfällighet ?

På kort tid har jag stött ihop med två av mina gamla chefer. Den ena går mot sjuttio, den andra mot de åttio, båda till synes fulla av iver och nyfikenhet. Den yngre på språng mot Arlanda för vidare transport till  Tiblissi (Georgien), där hans företag har satt upp ett sjukhus. Den äldre, på hemväg från en ansenlig cykeltur, deklarerade att han inte haft en tråkig dag sedan han pensionerades för tretton år sedan. När vi möttes i eftermiddags hoppade han av cykeln och släppte fram sitt ungerska temperament från andra sidan gatan. - Det är helt otroligt, helt otroligt, det är bara en minut sedan jag tänkte på dig !

För att ytterligare förstärka intrycket att de gamle just nu gör sig påminda så hade jag strax innan semestern ett givande meningsutbyte (med anledning av en debattartikel i Svensk Kirurgi) med en av drakarna för svensk cancerkirurgi. Imponerades av hans djupa engagemang för allas rätt till samma goda vård.

Följer jag Cederquist i hasorna så bör jag fundera över om det finns någon mening i de här tillfälligeterna. Helt klart är att det sammanfaller med att jag för tillfället stångas med frågan hur mitt återstående arbetsliv skall te sig. "Följ ditt hjärta" ser ut som en gemensam nämnare ?

Jan Cederquist

9 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Hur ska ditt återstående arbetsliv se ut?

Eller är frågan:
Hur ska ditt liv se ut?

För rent teoretiskt kan du jobba livet ut. Kanske inte så dumt att skapa ett liv du vill leva resten av ditt liv där jobbet är en del.

Så funderar jag...

Anonym sa...

Läkare utan gränser?
AK

ERIC SECHER sa...

Olof,
En bra, och större, fråga.
Sammanstötningen med de äldre kollegorna satte fokus på jobbet, men visst, helheten är intressantast.
(Förstås nyfiken på hur du lagt ditt pussel ..)

AK,
Ett av många liknande alternativ. (Anmälde mitt intresse till MSF för några månader sedan.)

Onkel Olof sa...

Kommer nog att återkomma till mitt pussel i min blogg. Måste först avsluta det gamla ;)

ERIC SECHER sa...

Ser fram emot det ! Så kanske man får sig en rövspark :)

Onkel Olof sa...

Jag skaffade ett gymkort idag. Kan det bli mer rövspark än så?

Jo, det kan det :)

ERIC SECHER sa...

Ja, om du tagit klivet från rektor till kampsportare så har du gett mig en rejäl spark :)

Anonym sa...

En blick ut genom ett fönster och du flyger. I tanken är du redan där, modet att lyfta har du liksom tiden och orken, men viljan frågar jag mig blickandes ut genom samma fönster...
PGE

ERIC SECHER sa...

PGE,

Vårt gemensamma fönster ?
Mod men inte vilja ? Eller tvärtom ?