Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, juni 07, 2013

Söderanda


Att videobutiken Number One är trevlig, billig och ordningsam visste jag redan, men medkänslan kände jag inte till.
Före mig i kön idag står en, som jag uppfattar det, förståndshandikappad man. Han ber expediten läsa upp texten på baksidan av filmfodralet, vilket hon gör, högt och tydligt och utan stress. - Inge bra ! ropar mannen, och går tillbaks till hyllan. Under tiden hinner expediten serva några av oss andra, sedan läser hon upp från ett annat fodral, nu faller det bättre i smaken.
Expediten gjorde det här med respekt, som något självklart, inte som "välgörenhet" för att själv plocka poäng, utan bara av medmänsklighet.
Det värmde.

Häromkvällen stod jag i en annan kö, nämligen Seven-Eleven vid Nytorget. Mannen framför mig köpte en läskedryck, och fick tillbaks på sin hundralapp. En liten stund senare kom han in i affären igen, och säger lugnt och stilla : - Jag fick en tjugolapp för mycket tillbaks. Då närmast exploderar mannen bakom mig, i ett utfall som säkert hördes över torget - Det är helt otroligt, helt otroligt .. jag blir så glad, jag blir SÅ glad !
Vi andra värmdes.

Någon kanske blir "kall inombords" om jag tror att samhällen kan byggas på tillit och medkänsla. Men jag tror det.

Inga kommentarer: