Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, maj 04, 2013

Nya vanor !



Infann sig en känsla av osäkerhet efter inlägget om de rumänska tiggarna,  Nya vanor ?.  Hörde för mitt inre främmande röster som försökte tala mig till rätta. - Kom ner på jorden, var inte så naiv !

Idag är det verkligheten som styr, båtarna skall sjösättas och naiva förhoppningar bör lämnas hemma. Två pressade apelsiner, tjocka skivor rågbröd och starkt kaffe gör sitt. Men bäst av allt, en underbar tiggar-rapport. DN berättar att många reagerat starkt på reportaget om rumänske Marius, som under två år samlat burkar och levt i tält, och erbjudit honom allt från privata språkkurser, avancerad camping-utrustning, inneboende och t.o.m fast anställning. Marius skall ha nappat på ett erbjudande norröver, flytten går i mitten av maj. Fantastiskt !
Utanför fönstret går solen i moln, men inombords känner jag mig väldigt stärkt, och inte alls naiv.

Om förnuftet fick råda, då skulle en miljard fattiga knappast vara möjligt.
Det handlar om att bli berörd, då kan vad som helst hända, ont som gott.

Inga kommentarer: