Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, april 11, 2013

Varför religion ?




Som så ofta kommer intrycken i svärmar. På senare tid har religionens betydelse gjort sig påmind. Mer mottaglig efter Nepal ?
Bl.a har jag flera gånger stött på en graf som visar hur olika länder ligger på skalan grupp - individ respektive religiös - sekulär. Längst ner till vänster, där gruppen och religionen betonas, ligger Zimbabwe. Längst upp till höger, dvs mest individualistiskt och sekulärt, ligger Sverige i ensamt majestät !
I UR-serien Himmel och Jord finns ett avsnitt om religiositet. Det inleds med den häpnadsväckande grafen, för att sedan låta framförallt religionshistorikern Karen Armstrong sticka hål på åtskilliga västerländska föreställningar. Som den att religionen kan skiljas från livet i övrigt, och kanske framförallt föreställningen att religionen ligger bakom så mycket ondska och aggression, som i själva verket bottnar i girighet och kamp om egendom.

Armstrong avslutar med:

Att avfärda religion som strunt är obildat. Det visar stor okunskap. Jag har studerat religion i hela mitt liv. Alla religioner är geniala på sitt sätt, alla har oerhörda djup. Och vi blir ödmjuka av djupet i andras tro. Vi kan lära av den.

För att ytterligare späda på intrycket att religionen får ta plats även i Sverige, hörde jag förra helgen  kloka Ann Heberlein, vår egen Karen Armstrong om man så vill, nu som gäst hos ateisten Robert Aschberg (Radio 1). Tydligen var hon välkommen en gång i månaden. Inte illa, i ett land " längst upp till höger ".

Himmel och Jord - värt att lyssna på !

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Religion kan vara en enormt stark mittpunkt för en hävstång...

ERIC SECHER sa...

!