Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, april 05, 2013

Dödsryck




Förnuftet lyckas sällan besvara de svåra frågorna. Men känslan och intuitionen går minsann också vilse, mest beroende på att de är rustade för ett liv på savannen ?

Ett dödsryck från förnuftet :

 1. Alla levande varelser dör, förr eller senare.
 2. Människan är den enda levande varelsen som är medveten om sin dödlighet.
 3. Människan är den enda levande varelsen som försöker skilja på ont och gott.
 4. Ingen levande varelse är lika beroende av samarbete som människan.
 5. Att vara medveten om sin dödlighet föder rädsla, ångest och försvarsreaktioner. En sådan försvarsreaktion kan vara att det finns ett liv efter döden.
 6. Att vara medveten om sin dödlighet betyder också att man söker "mening" med livet - mat, värme och avkomma räcker inte.
 7. Olika människor finner mening på olika sätt.
 8. Att vara oense om vad som är mening kan orsaka konflikter.
 9. Att vara oense om vad som är ont och gott kan orsaka konflikter.

Människan kan bara fungera om hon slutar vara människa ? Ja, så känns det här hemma. Men i länder där man i första hand kämpar för sin överlevnad, där man ödmjukt är öppen för det övermänskliga, där kan det kännas annorlunda. Som i Nepal.


18 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Kort sagt. Vi är för uttråkade och rastlösa...

ERIC SECHER sa...

Ja, det är nog en bra sammanfattning.
Vilken kan göra detsamma, om vårt sätt att handskas med ledan inte var så förödande/förgörande ?

Onkel Olof sa...

Men vill man att det ska hända något, så blir det lätt lite destruktivt...

Realist sa...

2: Att djur inte skulle vara medvetna om döden?

Om djur inte skulle vara medvetna om döden så skulle de inte fly vid fara eller försvara sig.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

At fly och försvara sig är väl instinkter ?

Realist sa...

Själva flyktrörelsen är intinkt om djuret blir överraskad.

Men om djuret redan upptäckt rovdjuret så är den på sin vakt & följer den mycket noga.

Om djuret inte skulle vara medveten om döden så skulle den inte bry sig, vilket de gör både när de ser rovdjur eller inte se ser dem, då de är på sin vakt & måste vara på sin vakt för sitt liv.



/ Realist

ERIC SECHER sa...

Människor har dödsångest även när det inte finns faror.
Människor tänker på sin kommande död.
Tror det präglar oss på ett sätt som andra djur slipper.

Realist sa...

Man måste inte ha dödsångest eller tänka på sin död för att vara medveten om att den finns.

Finns även människor som inte har något av det du nämner. Ändå så är de medvetna om döden.

Jag upprepar igen:

Om djuret inte skulle vara medveten om döden så skulle den inte bry sig, vilket de gör både när de ser rovdjur eller inte se ser dem, då de är på sin vakt & måste vara på sin vakt för sitt liv.

Det är inte rovdjuret de flyr från. Det är döden de flyr från.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Tror vi använder ordet medvetande på olika sätt.

Alla djur har förstås olika former av överlevnadsinstinkter, annars klarar vi oss inte.

Men att sitta och fundera och oroa sig över t.ex kommande sjukdomar och lidande, det tror jag vi är ensamma om.

ERIC SECHER sa...

Värt att tillägga:
Människor som lever i samklang med naturen har säkert mycket större förutsättningar att uthärda sin existentiella kunskap. För den s.k moderna människan går det inget vidare ..

Realist sa...

Så du funderar på kommande sjukdomar & lidande?

/ Realist





ERIC SECHER sa...

Ja.
Människor gör det.

Realist sa...

Då är jag inte människa.
Men döden är jag medveten om.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Naturligtvis är du av och till orolig för framtiden.
Naturligtvis är jag det inte jämt.

Men frågan/din invändning gällde väl om andra djur också kan oroa sig för framtiden.
Du tror det ?
Jag tror inte det.

Realist sa...

Nej, frågan var om djur är medvetna om döden? JA! säger jag.
Du säger nej om jag uppfattat dig rätt.

I ditt enaste inlägg så kan man bara tolka att djur måste vara oroade för dramtiden för att vara medvetna om döden.

Det finns många berättelser som hänt där djur känner av liemannen.

En katt vet när det är dags, de drar sig undan.

Katter har de på en del ålderdomshem där katten vet när det är dags för patienten att lämna in.

Jag har en historia om en hund i en familj som alltid sov i husses säng både på dan när den vilade sig & tillsammans med husse sin på natten.

MEN! I en vecka så vägrade hunden att gå upp på övervåningen där sovrummet låg. Ingen i familjen förstog trots att människan är medveten om döden.

Varför gick inte hunden upp?

Jo, när veckan gått så låg husse DÖD i sin säng.

Djur är inte bara medvetna om sin egen död. De är medvetna om andras.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Tror vi gled isär redan i första kommentaren.Inte hållit oss till begreppen ..?
Jag skrev i inlägget (p2) att människan är den enda levande varelsen som är medveten om sin dödlighet. Du svarar, och upprepar sedan, att djur är medvetna om döden. Det är två helt skilda frågor.

Realist sa...

Jag förmodar att du menar med dödlighet att människan är medveten om att hon ska dö.

Det menar jag att djur är oxo, när jag skriver att de är medvetna om döden.

Skilda frågor?

Så man kan vara medveten om sin dödlighet med inte döden?

Förmodar att du äter kött eller?

Jag har jobbat med djur som ska gå till slakt. De känner på sig direkt vad som ska hända.

Om djur inte skulle vara medveten om sin dödlighet så skulle de inte bry sig om rovdjuren. Men de gör de!

/ Realist som är trött på människor som tror att de är de enda varelserna



ERIC SECHER sa...

Denna gång har jag svårt att förstå varför vi är oöverens.

Alla djur har förstås överlevnadsinstinkter som gör att man (omedvetet) känner igen fara och dödshot. Men grubbleri, oro, och existentiell ångest tror åtminstone jag är människan "förunnat".

Men du har säkert en poäng i att jag och många med mig underskattar djurs förmågor.

Att vi som människor skulle göra klokt i att i större utsträckning låta det instinktiva styra är förstås en helt annan fråga.