Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, mars 30, 2013

En halvtimme



En lagom taoistisk påskupplevelse.

Hade en dryg halvtimme över i väntan på att vi skulle slå följe i bilen. För en västerlänning som mig är en dryg halvtimme så mycket tid att den måste utnyttjas, t.ex till att sitta på ett fik och läsa. Problemet var att jag åkte omkring utan läsglasögon. Så jag parkerade bilen, och gick in i närmaste livsmedelsaffär. De hänvisade till en lite större affär, där de i sin tur hänvisade till en järn - och färgaffär som inte öppnat än, osv. Så jag fick nöja mig med att bara promenera runt i den soliga men ödsliga påskstaden. Eftersom jag nyligen varit utomlands slog mig lite i slang, och fick en fika på stående fot.
Det var en bra halvtimme.

Kan inte låta bli att tänka på Heinrich Böll .. och berättelsen om fiskaren på stranden.

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det är inte mängden tid man har, utan vad man gör av den. Att inte göra någonting kan ibland vara ett fullgott alternativ...

Realist sa...

Livet blir inte längre för vi lever det fort.

Livet blir inte kortare för vi lever det väl.

Birger Schlaug som skrivit dessa visa ord.

Här har Ellen Key sagt som det är sant:

Tystnad & stillhet är en förutsättning för att uppleva skönhet & balans i livet

/ Realist


ERIC SECHER sa...

Kan bara hålla med, ggr 2.