Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, januari 11, 2013

Tillit



Gårdagens Klotet om gemensam konsumtion avslutades med Erik Olesund, en ung göteborgare som f.n läser på Stanford University i Californien. Han lånar ut sin cykel via en tjänst kallad Liquid. Reportern undrar om han kan lita på att få tillbaks den.
Man får göra ett val. Vill jag vara en människa som litar på andra eller vill jag vara en människa som ständigt är skeptisk och misstänksam ? Jag väljer att vara den första personen.
Han får det att låta självklart och okontroversiellt. Men egentligen är det dynamit, som skulle kunna ställa allt på ända.

I fredags berättade Tomas Sjödin i Tankar för dagen ( 4 januari ) om just tillit. Hans exempel, från Göteborg, är alldeles underbart :
En gästande norrman står i bankomatkön. Den gamla damen framför ber om hjälp, nämligen att ta ut fem tusen kronor från hennes konto. Hon lämnar över bankomatkortet och en liten lapp med koden. Mannen tar ut pengarna, ger de tio femhundralapparna till damen, tillsammans med den lappen.
Efteråt är han helt tagen.

Den generöse blir rikligt belönad, och det blir även den som vågar lita på sina medmänniskor.
Sen gäller det att våga ta klivet ut, och inse att detta är tvärtemot rådande system, det kapitalistiska. Som bygger på misstänksamhet, att inte lita  på någon.
Det behövs fler Nina Björk.

4 kommentarer:

Monica sa...

Japp, det behövs fler Nina Björk. Om inte annat så behöver ännu fler läsa "Lyckliga i alla sina dagar", rimligtvis blir det fler Nina Björk då.

Onkel Olof sa...

Varför ser jag Jesus mellan textraderna?

Roland Lidén sa...

God syn?

rl sa...

OO

Varför ser, jag Jesus, mellan textraderna?

Kan inte låta bli.