Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, januari 09, 2013

Rädd för religion ?



Birger Schlaug brukar säga att han är troende ateist. Har aldrig riktigt förstått vad han menar med det. Kanske är det att vara nyfiken på andlighet, och samtidigt ta avstånd från religionens anspråk.
Professor Marcus Borg är Jesusforskare från USA, för tillfället på besök i Sverige (SvD). Hans progressiva hållning och sociala patos påminner  om vår egen KG Hammar. Istället för himmel och helvete, synd och förlåtelse lyfter han fram "transformation i detta livet, personligen och politiskt". I en sådan strävan har ingen religion företräde framför någon annan.
Hur skulle du beskriva en sådan transformation ?
Att man förändras från ett liv i självupptagenhet till ett liv i medkänsla, från ett ångestfyllt liv till ett liv i mod och tillit, från egna bekymmer till frihet. Från främlingskap till sammanhang, från blindhet till seende, från att vara sovande till att vakna upp ..

Nina Björk kallar det för en värld " där människan kan gå upprätt ".

Vi kan "demokratiskt" skapa nya lagar och regler för att komma tillrätta med avarterna av den västerländska kulturen. Men en ny religion vore bättre.




4 kommentarer:

Roland sa...

Eric
OtrOligt svårt att inte ...

Varje Planet som saknar
förstånd under går.

Om Du aldrig ger Dig så finns det
fler som heller aldrig, kan ge sig !

Onkel Olof sa...

Jag räknar mig som religiös...

ERIC SECHER sa...

Jag är rädd att jag också gör det ..

Roland Lidén sa...

Jag är också rädd, men bara lite ...