Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, december 22, 2012

Att välja



Man väljer själv hur man skall reagera ? Över samma sak kan jag bli antingen förbannad, upprörd, full i skratt eller ledsen.

I adventspresent fick jag en kalender med trisslotter. Det är spännande varje morgon. Och på något märkligt sätt är jag nära att vinna hela tiden.
Så är det förstås inte, utan triss-makarna får det att se ut så. Varje lott innehåller ett flertal "två-av-samma", väldigt ofta är det högsta vinsten 100.000. Men den delas bara ut 6 gånger, av totalt 1.636 986 vinster. Och ändå får jag intryck av det är nära, hela tiden.

Den här gången väljer jag att bli full i skratt.
Men för det mesta väljer jag att bli upprörd och förbannad, över all världens lurendrejerier.

7 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Man får se det som att åka karusell. En liten stunds nöje och spänning. Vinst är bara en bonus.

Vill man bli rik är fortfarande ett liv med små utgifter den bästa vägen...

ERIC SECHER sa...

Absolut. Under förutsättning att man tagit sig över de första stegen i behovstrappan.

I går kväll blev kontrasten stark, när det romska tiggarna var omringade av festande människor på Götgatan. Nästan obefintliga inkomster och helt obefintliga utgifter för tiggaren, goda inkomster och höga utgifter för alla runt omkring.

Jag grävde lite ryggsäcken och köpte ett gäng cheeseburgare på McDonalds. Kändes bra just då, för mig och för dom.
Men man borde hitta skarpa verktyg som gör det lättare (för den välbärgade) att dela med sig. Typ: A plockar bort X antal utgifter som hen klarar sig lika bra utan, och ger X till B, som bättre behöver det. Vilket förutsätter att A tar sig samman och definierar vad som är verkliga behov, och sen inte blir förvirrad över att det finns väldigt många B.
Kan börja med att köpa mat till romerna för trissvinsterna (hittills 100:-).

Onkel Olof sa...

Och motivationen till detta skulle vara?

ERIC SECHER sa...

?
Viljan, känslan, moralen, vetenskapen, vårt sinne för rättvisa - you name it !

http://ericsecher.blogspot.se/2012/12/var-kansla-for-rattvisa.html

Onkel Olof sa...

Skulle du bli väldigt besviken om det inte fanns ett högre syfte bakom en god handling?

ERIC SECHER sa...

Tror inte det finns.
Däremot en gråskala av ömsesidighet, att det mer eller mindre "lönar sig" att vara god.

Onkel Olof sa...

Ja. Själen avgör priset...