Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, december 10, 2012

Att stå emot



Riktiga kockar brukar ha en uppsättning knivar för olika ändamål, alltid nyslipade.
Jag har också några olika knivar, men har kommit fram till att den stora tandade brödkniven, som aldrig behöver slipas, klarar det mesta. Men så är jag heller ingen riktig kock.
En gång besökte jag  professor Maruyama i Tokyo, Japans mest beryktade magcancerkirurg. Hans yngre adepter dissekerade med hjälp av diatermi och ultracision och andra nymodigheter, men själv höll han fast vid saxen. En gigantisk sax, säkert 30 cm, med vilken han kunde frilägga minsta struktur. Det var en fröjd att skåda.
Det går rätt bra med gamla telefoner, kameror, cyklar och skidor också. Men det gäller att stå emot.



1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Knivar är spännande. Fick min första när jag var 6 år (skulle aldrig hända idag) och jag får fortfarande ingen bra skärpa när jag slipar dem.

Men något ska man ha att se fram emot...