Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, december 02, 2012

4 grader som ändrar allt



Är på Konsum för att växla in femhundra kronor i kontanter. I kön til kassan ser jag SvD:s förstasida - Fyra grader som ändrar allt. Någonting får mig att köpa ett lösnummer. Kanske får jag svar på frågan som hela tiden gnager : varför har vi så svårt för att ta klimathotet på allvar ? Eller omvänt, hur lyckas vi bagatellisera ?

I artikeln presenteras en jämförelse. Nämligen, om medeltemperaturen istället för att höjas skulle sänkas med fyra grader, då skulle vi få en ny istid ! Plötsligt blir det uppenbarat, att det som spontant uppfattas som små obetydliga temperaturskillnader, i jämförelse med årstidsskillnader på upp emot 50 grader, i själva verket kan vara avgörande, och förödande.

Johan Rockström, professor i miljövetenskap, avslutar:
Starten på vår civilisations enorma framsteg kom, menar han, när vi började bruka jorden. Under istiden hade vi inte samma möjligheter. Det har vi inte heller i en fyra grader varmare värld.
- Stora delar av vår förmåga att försörja oss kan kollapsa. Planeten bryr sig inte om mänskligheten som art klarar sig. Frågan blir hur många som överlever.

Hur länge till kan jag leva mitt västerländska liv, med en konsumtion som vida överskrider vad jorden tål, utan att skämmas ihjäl ?
Att skylla på politikerna duger inte.

6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Nä, politikerna är ju trots allt en minoritetsgrupp. Det är inte vi...

ERIC SECHER sa...

Sant.
Synd bara att några få har så mycket makt...

Roland Lidén sa...

Synd bara att så få kan frigöra
sig från makten och förstå att
Vi tillsammans borde skapa något
som kan likna ett förstånd som
tillåter och gör det möjligt att
skapa kulturer på Jordens villkor.

Även om förståndet ännu inte är
förhanden, så bör Vi försöka ändå!

Efter bästa förmåga.

ERIC SECHER sa...

Ja, efter bäst förmåga.
Borde kunna bättre …

Roland Lidén sa...

inte
att Du Eric
Borde kunna bättre ...

ERIC SECHER sa...

Jo, verkligen. Ju högre högre upp på behovstrappan, desto mer kan man kräva ..