Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, november 22, 2012

What´s in it for me ?



Så har jag då äntligen börjat läsa Lyckliga i alla sina dagar. Om Pengars och människors värde.
Ska göra det med andakt.

Ur det inledande kapitlet om Disney, om drömmar och utopier. ("Där den gemensamma världen börjar tar Disney slut") :
Den här boken handlar om det som är och det som skulle kunna vara. Jag tror att den är ett försök att omfamna det hoppfulla och värja mig mot det destruktiva i det jag ser omkring mig, i den värld vi lever just nu. De senaste åren har jag känt det som om samhället, kulturen och ekonomin - alla - vill lära mig att ställa en och samma grundläggande fråga inför varje situation i livet. Frågan lyder: What´s in it for me ? Vad tjänar jag på det här ? Man kan kalla det egoism. Eller ekonomism, tendensen att räkna, alltid räkna. Samtidigt ser jag, lever jag med, andra förhållningssätt. Samtidigt ser jag, lever jag med, altruism, kärlek, solidaritet. Allt finns där. Samtidigt. Och jag vill gärna bringa lite reda i det.

Playing for change
A dream you dream alone i just a dream
A dream you dream together is a reality
John Lennon

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Dags att flytta till kollektiv snart? :)

ERIC SECHER sa...

Ingen dum idé !