Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 03, 2012

Sökes



Fria Tidningen söker chefredaktör och personaladministratör.

Tidningen kommer sedan 2010 ut två gånger i veckan, planen är tre nummer  2013.
" Vårt mål är att att bli en dagstidning som kan utmana den likriktade och kommersiella morgonpressen. Nu söker vi dig som vill leda Fria Tidningen i denna spännande utveckling . "

Det låter spännande, för den som har kvalifikationerna.
Utan att vara någon av de kallade skummar jag vidare i texten, och läser :
LÖN: Företagets likalön på 21 520 per månad för heltid.

Hallå, man söker en chefredaktör för en rikstäckande tidning i expansionsfas och erbjuder en lön som ligger långt (?) under medellönen i Sverige. Är det ett skämt ?

Nej, det är det helt säkert inte.
Det visar bara att mitt i kommersialismen och egennyttans tidevarv är allting fortfarande möjligt.
Själv har jag den gångna veckan gått och surat över att en yngre kollega fått mer i lön än jag. Och då handlar det om löner långt över meddellön. Vilket kanske får somliga att utbrista "vad var det jag sa, alla jämför sig, även du !"
Ja, så är det.
Och det är fantastiskt att några vågar utmana den farsoten !

Vad händer om man slutar belöna med pengar ?
Först uppstår ett slags tomrum ?
Sedan infinner sig en känsla av befrielse ?
Och till sist glädjen, och möjligheterna ?

Inte trodde jag man kunde bli så omskakad av platsannons ..

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Men är det rättvist ? :)

ERIC SECHER sa...

Glömde att kommentera det ! :)

Kort svar:
Ja

Långt svar:
Att ge alla samma lön betyder att man byter fokus. Att göra bra ifrån sig är belöningen ! Rättvisa, som vi är vana att uppfatta det, blir ointressant.
Den skulle försvinna från dagordningen även på andra områden om vi övergav individualistisk girighet till förmån för samarbete.
Men det går ju inte, ha vi fått lära oss. Då försvinner
"incitamentet", som min chef brukar säga.

Steget före ... ser ingen motsägelse i denna vision, och vår skyldighet att uppröras över vårt nuvarande tillstånd ..