Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 23, 2012

Kvinna från landet



Min tolkning blir feministens.

Det ligger en man på Norrlandsgatan, omgiven av människor. Han är medvetslös, ligger i framstupa sidoläge, över honom står en medelålders kvinna på huk och kontrollerar puls och andning, hennes make talar i telefon och undrar varför inte ambulansen kommer. Det framkommer att kvinnan är narkosläkare på besök från Östersund. Mannen har vinglat och fallit handlöst, men inte blivit påkörd. Läget är under kontroll.
Så kommer polisen, och en halv minut senare två sjukvårdare med bil. Och en sorglig föreställning spelas upp.
Kvinnan presenterar sig och börjar redogöra för förloppet, men blir omedelbart uppmanad att dra sig tillbaka, hennes make (som är första ögonvittne) får samma tillrättavisning. De två poliserna försöker få kontakt med den medvetslösa mannen, vilket inte går (!), medan sjukvårdarna drar upp mannen på en bår och lägger honom på rygg och höjd huvudända, varvpå han börjar kräkas ymnigt. Kvinnan går fram för att hjälpa till (dvs rädda mannen från att kvävas), men blir åter avvisad av den ena konstapeln. - Du är visserligen doktor och allt det där, men våra sjukvårdare här kan sina saker och behöver inte din hjälp ! Hon drar sig snopen tillbaka igen.
Innan bilen åker därifrån frågar hon vänligt, på norrländska, till vilket sjukhus de tänker åka. Hon får (förstås) inget svar, men går då fram och tar ett kort med sin mobil av ambulansnumret på flygeln.
Jag beklagar storstadsbemötandet, men hon verkar ta det med ro, mer intresserad av hur det skulle gå för "hennes" patient.

Tänk tanken, att samariten som står hukad över den medvetslöse istället är en manlig narkosöverläkare, som pratar myndigt på stockholmska. Säg inte att det inte hade gjort skillnad !

Den vanliga samvetsfrågan: Gjorde jag vad jag kunde ?
Svaret känns inte självklart.

19 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag tror inte det spelat så stor roll

ERIC SECHER sa...

Det ante mig.

Onkel Olof sa...

Men jag är neutrist.
Funderar lite på när det faktiskt är en fördel att vara man, men kommer fram till att fördelarna får jag när jag visar pondus och civilkurage, inte när jag är man.

Många män känner nog sig ganska "dissade" totalt sätt.

Själen har inget kön...

Roland Lidén sa...

Ola Magnell sjöng för länge sedan:
Vad har hänt i dig och mig sedan dess?

¤¤¤ Vad har sedan dess hänt i oss ¤¤¤

Ska Vi våga utgå från en bild
av världen som är väsensskild
från dagens aktuella trams
som gör att vi blir sams
efter mycket gnölande
och mycket sölande
och att vi ej gör
så att Vi förstör
den enda matJord
som är matbord
för alla oss
irrbloss

Roland







Anonym sa...

"fördelarna får jag när jag visar pondus och civilkurage, inte när jag är man."

Instämmer så in i vassen!!!!!
/Kvinna

ERIC SECHER sa...

Olof, Anonym

Kvinnan i inlägget visade pondus och civilkurage, så in i vassen. Det gick inget vidare.
Hur kan det komma sig ?


Onkel Olof sa...

"hon drog sig snopen tillbaka". Där skulle hon satt ner foten och sagt "Jag är doktor, skärp dig lille man!"

Onkel Olof sa...

Om du inte sett den, så se intervjun med Natasha Illum Berg, som visades i TV4 morgonprogram, så förstår du precis vad jag menar.

Hon är ett lysande exempel.

ERIC SECHER sa...

Olof,

Vill du göra narr ? "Jag är doktor .. lille man .." - en överlägsen kommentar som hon förtjänstfullt avstod ifrån. Hon kunde däremot varit mer påstridig, jag mer behjälplig, och sjukvårdarna mindre prestige-fyllda.

"Lysande exempel" - på vad då ?
Hittar inte intervjun på TV 4. Var ?
Har stiftat bekantskap tidigare:
http://ericsecher.blogspot.se/2010/07/storvilt.html I mina ögon ett exempel på en närmast amerikansk (över)tro på vad den ensamma individen kan åstadkomma. Som kvinna, uppvuxen med bössa i hand, fostrad av sin jägarfar på en större gård i Blekinge är hon väl ungefär så icke representativ som en kvinna kan vara.


Anonym sa...

Eric, ditt inlägg säger att hon visade civilkurage, ja. Pondus går inte att tyda där. Jag tror inte heller på härskarteknik, däremot på pondus. Att man med kroppsspråket visar att ett nej inte är ett alternativ.
/Kvinna

Onkel Olof sa...

Hon är så representant för den moderna kvinnan som någon kan vara.

Tron på att kvinnor behöver försvaras borde vara död vid det här laget. En generationsfråga det här?

Onkel Olof sa...

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2243757

ERIC SECHER sa...

Anonym,
Frågan var om det gjorde skillnad att det var en kvinna. Dvs samma kurage och pondus men olika reaktioner från omgivningen. Jag är helt säker på att det gjorde skillnad. Men kan förstås inte leda i bevis.
Lättare att visa pondus om man blir respekterad ..
Mitt absoluta intryck är att kvinnor överlag har mer civilkurage än män.

Olof,
En bra intervju, tack. Imponeras framförallt av hennes engagemang, men också av det rättframma sättet.
Men dina slutsatser är hisnande. Menar du på fullt allvar att denna kvinna är representativ för kvinnors situation ? Rik och maximalt uppbackad från barnsben, som hon själv berättade. Och på fullt allvar att "kvinnorollen styrs mer av kvinnor än av män", som du skrev i ditt eget inlägg (http://onkelolof.blogspot.se/2012/11/natasha-en-kvinna-i-tiden.html). En slutsats som inte hon drog, bara att kvinnor ibland lägger krokben för varandra. Det handlade ju dessutom om den mycket speciella situationen att släppa iväg sina män ut i buschen med en ung, attraktiv kvinna. En rädsla som NIB hade förståelse för.
Har precis sett första avsnittet Why poverty (SVT2). Lever vi på olika planeter ?

Vet om det här är rätt tillfälle (möjligen är jag för upphetsad). Men jag längtar verkligen efter att hedersknyffeln Onkel Olof en dag skall bli upprörd. Och då menar jag inte försnillade bankomatkort, utan orättvisor och orättfärdigheter som vi välbeställda bär ett ansvar för . Utrotningen av elefanter kanske ?

Onkel Olof sa...

Nu blir jag nästan upprörd över generaliseringen i det här. Om hon är rik och född med en elefantbössa i handen har ingenting med frågan att göra, utan inställningen att vill man så kan man, och kön har inget med saken att göra.

Vem drog in världens fattigdom i ambulansen, och varför kan inte rika människor tas på allvar?

Vi lever på samma planet, men vi har inte samma uppfattning om de människor som befolkar den.

I din värld vill inte jag vara rik och kvinna. Då skulle jag vara förlorad på alla fronter...



ERIC SECHER sa...

Ja, inlägget innehåller en generalisering. Jag kan inte belägga just det här fallet, men är övertygad utifrån egna erfarenheter och fakta om kvinnors villkor.

"Vill man så kan man, och kön har inget med saken att göra". Du menar alltså att kvinnor som misslyckas, som inte tar sig fram, endast har sig själva att skylla ?

Att hon är rik och född med elefantbössa har naturligtvis med saken att göra.

Klart att rika människor skall tas på allvar, har jag sagt något annat ? NEB har fått fantastiska förutsättningar, och hon har verkligen förvaltad det väl. Inspirerande och imponerande. Det är din slutsats jag inte håller med om.

Du gör en generalisering utifrån NIB, för att belägga neutrism. Jag berättade om kvinnan och ambulansen för att belägga en annan generalisering, att kvinnor får stå tillbaka för män, att vi fortfarande är ojämlika, att kön spelar roll.

Drog in världens fattigdom i ambulansen ? Så märkligt var det kanske inte, om vi nu pratar om kvinnors situation. Det finns ju en värld utanför vår, som vi lever gott på, där kvinnor utan tvekan drabbas hårt.

En gång diskuterade vi behovs-och problemtrappan. Om jag minns rätt var det du som initierade tankegången. Dvs att ju längre upp man befinner sig på behovstrappan desto större förutsättningar/desto större skyldighet har man att hjälpa andra. Efter att ha sett intervjun med Natasha Illum Berg så tycker jag hon förvaltat sitt pund väl, fick verkligen intrycket (mer än i sommarprogrammet) att hon brinner för att göra en insats .

Onkel Olof sa...

Kanske handlar detta om förväntningar. Du förväntar dig att kvinnan i ambulansen inte ska tas på allvar för att hon är kvinna. Jag förväntar mig att hon, som vilken människa som helst, får fasen stå på sig.

För vi glömmer bort en viktig aspekt i sammanhanget och det är männen. Tror inte att en man som gjort lika dant fått mer respekt, tyvärr...

ERIC SECHER sa...

Ja, naturligtvis går vi omkring med olika glasögon. Beroende på olika bakgrund och erfarenheter.

Glömmer bort ? Men det var ju hela poängen (som du inte gillar), att en manlig läkare i samma situation fått mer respekt.
Inom parentes. Nästan varje dag - nu får du tro mig - så träffar jag patienter som måste poängtera att de träffat en "kvinnlig läkare". Vad säger det ? Om 2000-talet ..

Kan tänka tanken att man skall vara försiktig med att ha bestämda uppfattningar om det andra upplevt. Det som berättas kan aldrig ge full rättvisa åt känslan man hade. Jag hade svårt att leva mig in i din frustration framför bankomaten, och kan inte förmedla min starka känsla av diskriminering vid ambulansen.

Anonym sa...

"Anonym,
Frågan var om det gjorde skillnad att det var en kvinna." Jo, förstod det och det var just därför jag svarade som jag gjorde.

"Lättare att visa pondus om man blir respekterad .." Och lättare att bli respekterad om man visar pondus...

Måste hålla med Olof:

"Kanske handlar detta om förväntningar. Du förväntar dig att kvinnan i ambulansen inte ska tas på allvar för att hon är kvinna. Jag förväntar mig att hon, som vilken människa som helst, får fasen stå på sig.

För vi glömmer bort en viktig aspekt i sammanhanget och det är männen. Tror inte att en man som gjort lika dant fått mer respekt, tyvärr..."

Har under 20 års tid "letat" efter tecken på att jag blir sämre behandlad på grund av att jag är kvinna och min övertygelse/blindhet är lika stark nu som förr. Förväntningar/den som söker den finner/självuppfyllande profetior är starka krafter.

/Kvinna (från underklassen)

ERIC SECHER sa...

Anonym,
Det kommer ständigt ny statistik som visar att män och kvinnor inte är jämställda. Svårt för mig att förklara varför du inte märker av det. Någon form av blindhet måste det ju handla om.
Kvinnan i inlägget tror jag var medveten om att hennes kön spelade roll. Men van och luttrad.