Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 18, 2012

Säregen dans



Daniel Sterner har skrivit en underbar krönika, om honungsbiets säregna dans (Fria Tidningen)
Biet som funnit en fin nektar återvänder till kupan, där hon dansar och surrar fram en vägbeskrivning för sina kompisar. Så fantastisk är naturen inrättad.
Slås av tanken att vi människor också har fantastiska inneboende förmågor, somliga för att underlätta just samarbete. Men inneboende förmågor står inte så högt i kurs. Vi lutar oss hellre mot yttre hjälpmedel. Från min egen värld märker jag hur en erfaren kliniker förlorar i anseende gentemot skiktröntgen, magnetkameror och TV-länkade stormöten.
Det är nog en viktigt del av omställningen, att inte bara till vara det man har, utan också det man kan.

Kloka beslut (och en hel del annat) kommer inifrån, brukar det heta.


11 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det finns axiom, och det finns paradoxer.

Det gäller att hitta varje organisations, och för all del människors, axiom.

En läkare som förstår en människa borde vara ett axiom för kvalitet. En läkare som förstår en maskin borde vara en paradox.

ERIC SECHER sa...

När paradoxen blir axiomet, vad kallas det ?

Onkel Olof sa...

"Normalt"?

ERIC SECHER sa...

Upp - och nervända världen ?

Onkel Olof sa...

Teknokratiskt?

ERIC SECHER sa...

Läser om teknokrati på Wikipedia. Intressant. Man förknippar inte precis teknokrati med medborgarlön ..
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknokrati)

Onkel Olof sa...

Jag tänkte nog på styrelseskicket.

Jag anar ett nytt blogginlägg vid horisonten :)

ERIC SECHER sa...

Du känner mig väl :)

R L sa...

Vi och världen är en maskin
som vi är många delar av.

Så länge vi tror att vi är delar
av en borrmaskin och inte förstår
att vi är delar av en figursåg så
går det bra.

När jag inser att jag är en del
av kaos och dårskap på vår Jord
så måste vi hjälpas åt för att
behålla våra förstånd.

Jag tror att det är den
övergripande uppgiften.

Sedan så får vi se!
Krya på er och sov gott!

Roland


ERIC SECHER sa...

Roland,

Så länge vi förstår att vi EGENTLIGEN är delar av en figur såg, och inte en borrmaskin, så går det bra.
Dårskap blir det när vi FAKTISKT TROR att vi är delar av en borrmaskin.
?

Roland Lidén sa...

Eric

EGENTLIGEN så
TROR jag att vi
FAKTISKT är delar
av en vapenbestyckad
GRÄVSKOPA.

Att skruva isär och
återanvända en sådan
innebär, svårigheter.
?