Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, oktober 01, 2012

Moral



Skönlitterärt skrivande handlar nästan alltid om att gestalta ett moraliskt problem och ge det en form.
Säger författaren Colm Toibin, aktuell på bokmässan.

Att tala om moral låter trist och högtravande, och kanske lite gammaldags. Det borde ha en bättre klang.
Mitt jobb är ett moraliskt uppdrag. Och jag lutar allt mer åt att det gäller livet i stort.
Det känns inte alls betungande. Tvärtom.

5 kommentarer:

Sent, men ej för sent ? sa...

MORASET av MORALEN
förenklar karriären.

Här och där trivs människor
med moral, men tar vi
inte strid så är det

Godnatt

som det kan bli i alla fall
om Satan får råda...

men svaret då sa...

OO
Finns det en medelväg
mellan Rätt eller Fel väg,
möjlig eller omöjlig väg,
och anpassar Du dig till
vad fan som helst ?

Vi tappar inte balansen
även om vi tappat sansen

Vad har hänt i dig och i mig
sedan vi lämnade de öar som
hade sitt förstånd i behåll.

Retorisk fråga / men svaret då ...

Onkel Olof sa...

Man vet att man har ett moraliskt jobb när man nämns med titel och inte med ålder på löpsedlarna.

Roland
Följer man medelvägen existerar den inte.
Följer man det vi lämnade på öarna, kommer medelvägen naturligt...

ERIC SECHER sa...

:)

RL sa...

OO
... liksom dess ändpunkt, punkt slut.
:--\