Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 06, 2012

I sitt rätta element



Jag har inte (till skillnad från min lillebror) någon särskilt god hand med djur. Tyvärr. Men jag har ändå en bestämd uppfattning som handlar om djur. Nämligen att de skall få vistas i sitt rätta element. Blir  innerligt beklämd varje gång jag ser en katt i koppel, en tiger i bur, eller för den delen vargar i Kolmården. Och lycklig när det oväntat springer ut en babian på (cykel)vägen …
I Vällingby Centrum hade någon kommit på idén att ställa upp ett puckeldjur för allmän beskådan på torget. Inte vet jag om den for så illa, men det kändes så konstlat.
Den stora djurfrågan är förstås en annan. Den om misshandlade djur som människoföda, och plågsamma djurförsök. Känner stor sympati för de som tar den striden.

I sitt rätta element. Vem vill inte vara det ?

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det är lite svårt att fråga en kamel om vad den egentligen tycker.

Men jag tycker fortfarande min devis om "Var och låt vara" fungerar även här...

ERIC SECHER sa...

Jo, visserligen.
Här fungerar den ..

Rl sa...

När Jordens dörröppning
är något lägre än som
vi låter puckeln vara
så blir vi kvar utanför
som faror med våra vanor
eller kanske bara grejer
som högre härskaror som
styrs av stora matvanor
eller andar som blir feta
genom att vägra veta eller haja
vad en kultur skulle kunna vara
emedan vi är snara att förtingliga
det rimliga vanor som igen skulle
förbise då vi vill se en mental åter-
uppståndelse på på på hela Jorden.

Lättare bli våra Kulturbyggen
med Jord-gummor och-Gubbar i ryggen
på våra varsamma byggen på Jordens
tid, när till och med kärnmakter
kan förstå och avrusta och att det i allas intresse blir oerhört mycket billigare och trivsammare om alla sköter sin Kultur på Klotet medan vi idkar lite överblick över varandra genom vår gemensamma organ för rådgivning och rättskipning utan vetorätt på vår helt osannolika Hemvist på vår egen Ö, vår egen Jord och vårt eget Rum i UNIVERSUM !

Att buga en aning för att få komma in
i sin stuga med eget rum i Universum,
undras om våra politiker som sprattlat alltför länge, inte för länge sedan blivit alltför beräknande
för att tro på ceremonier.

Avkortning!
Människorna äro galna, en del av dem
kan tillföra något, många väntar på att andra ska gå före, en del skiter i världen och vill ha sina studier i ekonomi klara så fort som möjligt
och säger liksom: #Vem bryr sig#
Avkortat,Avkortat,Avkortat,Avkortat!








ERIC SECHER sa...

Roland,

Du har flyt.
Känner stor samhörighet med din världsbild !
Tänk hur väl vi egentligen skulle kunna förvalta det här klotet ..