Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 04, 2012

Hej och hå



Läser i DN att varannan äldre vägrar ta influensavaccin.
Förutom just frågan om vaccination tror jag artikeln berör en mycket större fråga. Nämligen tilliten till den känsla och erfarenhet som livet för med sig.

Vetenskapsredaktör Karin Bojs kommenterar :
I bästa fall baseras besluten på rationella avvävgningar. Hur farlig kommer sjukdomen att vara för just mig, eller för mina barn ? Hur stor är sannolikheten att vi smittas ? Hur effektivt är vaccinet ? Hur stor är risken att vaccinet har allvarliga biverkningar eller andra nackdelar.
Kruxet är att ingen kan veta de exakta svaren på dessa frågor när det är tid att ta sprutan. Man kan bara utgå från bästa möjliga kunskap.
Ofta är det dock andra faktorer än " bästa möjliga kunskap " som styr människors agerande. Omotiverad rädsla, påhejad av osaklig information på nätet, i medier och från vänner kan väga tyngre.

Pensionerade undersköterskan Elisabeth Kling tänker inte vaccinera sig. Att "statistiken säger att just du som är över 65 år tillhör en riskgrupp " bemöter hon:
Hej och hå. Det där tror jag inte alls på. Det är så mycket man kan hitta på med statistik. Jag förstår att de som har hjärt - eller lungbesvär kan behöva ett extra skydd. Men jag vill påstå att jag känner min kropp bättre än när jag var ung och jag tror inte att jag tillhör någon riskgrupp mer än någon annan.

Att ställa de här citaten mot varandra ringar in den brytningstid vi lever i ? Sedan några hundra år har vi (framgångsrikt ?) löst problem med rationellt tänkande, men har vi kommit till vägs ände ?
Karin Bojs viftar med förnuftets fana, men tvingas nästan omedelbart medge begränsningarna. Det alternativa förhållningssätt hon identifierar är inte Elisabeth Klings klokskap, utan istället "omotiverad rädsla", framkallad av media.
Jag tror (nu blir det stora ord ..) att det här sätter fingret på hela " vårt dilemma ". Världen är full av självständigt tänkande människor, förankrade i livet självt, som litar på sin känsla, sina erfarenheter och sin intuition, och som vet när rationella beräkningar kan komma till pass. Men alla dessa kloka människor har väldigt lite inflytande. Det är synd ( och skam ).

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Ibland ligger den stora massans inflytande i tystnaden. Att hoppa av tåget är ett stort och starkt ställningstagande...