Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, september 16, 2012

Samvete



Det dåliga samvetet var på tapeten för en tid sedan. Vi blev inte riktigt överens, om skillnaden mellan skuld och skam. Är ständigt " dåligt samvete " uttryck för skamkänslor ? Dvs, känslan att inte duga som man är, snarare än känslan att ha gjort fel ? (samvete betyder "rättskänsla").

Igår blev jag påmind om att jag försummat att hålla kontakt med en nybliven änkeman. Och fick omedelbart dåligt samvete. Nu har jag ringt. Tack vare samvetet. Det känns bra. Och rätt.
Reaktionen "vilken dålig människa jag är "skulle däremot vara uttryck för skam ?

Den som rånar och lämnar kvar en berusad som ligger på tunnelbanespåret, vad saknas honom - skam eller skuldkänslor ?

Bilden är lånad från den här betraktelsen om samvete.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Både ock.

Onkel Olof sa...

Ny öppen tanke:

Om du inte haft dåligt samvete och ringt ändå, hade inte det varit ärligare.

Att bli bortglömd kan man leva med, men om man vet att man bara blir ihågkommen för att samvetet säger det är det ju lite ledsamt.

Glädjen att umgås får inte förmörkas av måsten...

ERIC SECHER sa...

Förstår hur du menar, men nej.

Ärligare ? Den det berör känner nog om det är av tvång.

Det handlar inte om att " BARA bli ihågkommen för att samvetet säger det". Det är något jag vill, som jag gärna gör, och när jag glömt bort det får jag dåligt samvete. Jag tycker samvetet hjälper mig att göra rätt prioriteringar (tidsbristen och tempot kräver ju det av oss..), göra det som är viktigt, det som känns rätt.

Varje dag, hela tiden, gör man förhoppnings en massa saker som känns rätt. Då (- för det mesta) kan samvetet slumra.

Onkel Olof sa...

Jag tänker ofta så här:
Det finns en massa människor jag önskar jag kunde umgås mer med, eller bry mig om mer, men när verkligheten bara begåvar oss med en viss begränsad tid så är det viktigare att umgås mer kvalitativt när man väl ses.

Detta gör att jag umgås för att det är mitt val och för att jag vill träffa just den personen. Det gör mötet mycket större och man behöver inte springa runt och ha dåligt samvete för att man inte hinner med...

ERIC SECHER sa...

Springa runt är inge´ bra ..

Jag gör inte (samma) åtskillnad mellan (dåligt) samvete och val. Eller snarare, samvetet hjälper mig att välja.

Onkel Olof sa...

Du gör ditt samvete till din styrka. Det var pusselbiten jag missade för att förstå.