Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, september 14, 2012

JAG


Detta är ett försök.
Har nu druckit en flaska vin. Och undrar om det gör någon skillnad. Det är upp til den som läser att  avgöra.

JAG är ansvarig för våra s.k utbildningsmöten på kliniken, som vi har varje onsdag. Under femton år har JAG lockat ett helt knippe oväntade föreläsare. De flesta har förstås, i anständighetens namn, varit medicinskt associerade. Men det har smugit sig in åtskilliga som snarare  skulle platsa på en ABF-forum. Bäst minns jag Johan Ehrenberg som självsäkert stormade in och "lurade" den "moderata" publiken att hela det "neoliberala projektet" är en bluff. Hanne Kölller har också dragit sin läxa, den om eget ansvar. Hon var så kaxig att alla kom av sig … Moralfilosofen Bengt Brulde gjorde intryck på alla ..

Fan, allting handlar om att få bekräftelse, JAG har presterat, JAG har visat att JAG kan, JAG har visat att JAG duger. Realist (m.fl) har så jävla rätt ! Tyvärr.

Just nu är livet fullt av motgångar. Men alla uthållighetsproven JAG faktiskt utsatt mig för gör mig övertygad om att man skall aldrig ge upp !

Kompisarna på jobbet har anslutit sig till Linas matkasse o dyl. Dvs man får hem ett knipppe recept och en kasse med  ingredienser. Det låter förnuftigt, men min känsla protesterar. JAG kan själv !

Ju mer man trycker in rökarna i hörnet, desto mer beundrar jag dom som framhärdar.
Eller snarare, rökförtrycket utkristalliserar självständiga människor.

Ingen människa behöver göra anspråk på mer än 34 kvadratmeter !

JAG har anmält mig till en nybörjarurs i italienska. Min 57-åriga hjärna kommer troligen inte att vara mottaglig för det, men JAG är beredd att gå på den minan.

Nästa vecka skulle JAG vilja hålla en föreläsning om "När är det dags att sluta ?". När är man kommen till den punkt att det är dags att gå vidare ? Jag vantrivs, men är ändå fast ..

JAG är beredd att överge allt JAG äger och har för att göra det JAG tror är rätt.

Älskade, älskade ..

7 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Brukar säga att det tar ett stort ego för att göra sig av med det.

Inlägget låter som slutet som inleder början.

In vino veritas...

Anonym sa...

JAG:et - jo, nog handlar det mesta om det. Känns som om jag vänt och vridit på den "åkomman" så länge jag kan minnas.

Du vantrivs, men är ändå fast. Vill du berätta mer?

ERIC SECHER sa...

Olof,
Intressant !
"In vino veritas, in aqua sanitas" ? :)

Anonym,
Ja, tyvärr !
Inte så spännande som det låter. En orolig, lätt entusiasmerad själ funderar ständigt på om man inte borde vara någon annanstans .. Har pratat om att sluta på Ersta sedan 1996 (började där 1995)... Den väldigt annorlunda arbetsuppgiften häromveckan (löparen som flyter omkring och smörjer produktionsapparaten) var hur som helst en påminnelse om att jag f.n inte gör det jag är bäst på.

I slutändan handlar det, som vanligt, om balansen mellan förnöjsamhet/tacksamhet och längtan efter mening/att göra rätt.

Onkel Olof sa...

Som vanligt är ingen ytterlighet att föredra. Ömsom vin, ömsom vatten sanning och hälsa i ett...

Inget dumt citat det där :)

Anonym sa...

"Har pratat om att sluta på Ersta sedan 1996 (började där 1995)..."

Hihi.

"En orolig, lätt entusiasmerad själ funderar ständigt på om man inte borde vara någon annanstans .."

Känner igen mig extremt väl. Fast för tillfället är jag inne i en jobb-förnöjsamhet som varat hela två månader. Brukar vara på håret att säga upp mig med tätare intervaller. :-)

ERIC SECHER sa...

Blir förstås lite nyfiken på vem som är värre än jag i detta avseende ..
Men är också barnsligt förtjust i ovetande ..

Anonym sa...

Barnslig förtjusning ska man värna innerligt. Precis som förmågorna till tacksamhet och förnöjsamhet. Två av mina Absoluta älsklingsord.