Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 08, 2012

Volvo Amazon



På väg till västkusten såg jag det här ekipaget  vid Göta kanal. Nostalgin infann sig snabbt, av bilen och husvagnen som jag så väl kände igen från min barndom.
Själva hade vi en blå Volvo Amazon med vitt tak som var familjens självklara stolthet. Varför behöll vi inte den ? Jag har inget minne av att den gick sönder ..
Fanns det något annat än SMV husvagnar på 60-talet ?

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Ni kanske gjorde er av med amazonen för att den typ drog 2 liter milen, spydde ut en massa orenade avgaser, rostade och krävde en muskelbyggare för att kunna fickparkeras.

ERIC SECHER sa...

Nej nej. Vi köpte en amazon till (helvit), sen en 144, sen BMW, sen .. för att "hänga med" ?
Bensinförbrukning och utsläpp var inte riktigt på tapeten då.
Har man aldrig provat servo så saknar man det inte.
Tydligen finns det amazoner som rosten inte knäcker.

Men visst. Om man vurmar för hushållning så kanske inte bilen är det bästa exemplet.