Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 29, 2012

Skam. Och glädje.




Man skall leva som man lär.
Den som talar om värdet av anspråkslöshet kan inte själv gapa efter mer. Det är hyckleri.
Ofta blir jag beskylld för att inte leva upp till mina ideal. Mycket snack och lite verkstad.

Den som spänner bågen högt tar en större risk att inte nå målet.
Den som lägger ribban lågt kommer lindrigare undan.

Förra veckan ringde grannen och ville sälja sin segelbåt. Billigt, mycket billigt.
Jag har redan en segelbåt. Jag behöver inte en segelbåt till.

Nu har jag två segelbåtar. Billiga, mycket billiga.
Jag är övertygad om att de kommer att ge oss fantastiska upplevelser.
Ändå skäms jag. Och gläds.
Och skäms
Och gläds
Och ..
..

5 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Detta känns ganska mänskligt, kan man tycka.
Världen finns där på något sätt för att levas i och asketism är också en ytterlighet man bör undvika.

Jag tror att segelbåtarna har hamnat på rätt plats...

Ordvitz sa...

Eric

Att lägga ribban så högt
så man kan gå under
är inte att tillråda.

Den som spänner bågen högt
tar en risk att inte nå målet.

Bågskytten som ser två måltavlor
där rikedomen är ett mål riskerar
att kraften rinner ifrån honom
och att han missar målet.

Bättre lyss till den sträng som brast
än att aldrig .. ..... .. ....?

Roland






ERIC SECHER sa...

Olof,
Ja, det känns faktiskt så.

Roland,
Håller med ..

Anonym sa...

Samsø eller Samsö är ett projekt
som borde besökas och kanske få efterföljare.

I stället för att försöka gapa
om allt, kanske jag borde bidraga
till att Samsø blir mera känt
och kanske kan inspirera andra
att segla vidare i sin nya båt.

Roland



ERIC SECHER sa...

Roland,
!!