Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, augusti 28, 2012

OO



Kollega OO berättar att han fått handgriplig hjälp med vikten. Någon behagade nämligen dumpa 9 ton grus på hans uppfart. Arbetet är kraften gånger vägen lärde vi oss i fysiken, för att få effekten skulle man visst dela med tiden. 9000 kilo en massa metrar i raskt tempo, blir det något kvar av övervikten ?
Det är just den mycket obehagliga känslan vi överviktskirurger på, att övervikt inte skall åtgärdas med kirurgi. Utan med tunga lyft i rask takt.
Ett grustag framför porten fyra gånger om året ? Vad säger hälsoministern, kan det vara lönsamt ?

Omfördelning och Omställning (OO) - vilka problem återstår sedan ?

I huvudet på en normalviktig kirurg - Svensk Kirurgi 2011

6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Ja det går från 6-8 skivor bröd till 4-9 ton grus. Välfärden "grusas"

Annars tror jag övervikt, rökberoende och liknande ett psykologiskt problem. Om vi kunde öka självförtroendet på befolkningen med 5%, tror jag att problem som dessa kommer att minska med samma andel, eller mer...

ERIC SECHER sa...

Jo.

Men hur får man självförtroende, 2012, när allting handlar om konkurrens och (evig) tillväxt ?

Alla mina kirurg-kollegor är normalviktiga.
Och alla är överbetalda, får daglig uppskattning, bor i välmående förorter och har vuxit upp under trygga förhållanden. Det ger självförtroende.

Den som har framgång, och självförtroende, brukar intala sig att det är deras egen förtjänst. Jag tror mer på Bill Gates tes; I have been lucky. Now it is pay-back-time.

Men man skall ju, gud-bevars, alltid vända på steken. Att inte vilja eller behöva ta eget ansvar är förödande.

Och så blev det svårt igen ...

Onkel Olof sa...

Men sätter du inte fingret på den svaga punkten här. Vi vet gentligen inte vad gott självförtroende är och hur man skapar det, men vi inbillar oss att det handlar om att lyckas eller äga.

Många rika människor har en trygghet, men jag tror inte självförtroendet är så mycket högre där...

ERIC SECHER sa...

Har lärt mig någon gång (var det du ?) att man måste skilja på självförtroende och självkänsla. Är du inte inne på det senare ?

Onkel Olof sa...

Det var nog inte jag. Har lite svårt att skilja på de där begreppen. För mig är självkänsla att må bra i sig själv, medan självförtroende är att tro på sig själv och våga gå stigar man inte gått tidigare.

Vilket som, det är en bristvara...

ERIC SECHER sa...

http://ericsecher.blogspot.se/2010/01/sjalvkansla.html
Jag tror att framgångsrika människor (hög socioekonomisk status som det heter) ofta(st) har ett gott självförtroende, och samtidigt många gånger en låg självkänsla
Jag har ett gott självförtroende, helt klart. Men min självkänsla brister betänkligt ..