Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, augusti 10, 2012

Känsla eller förnuft ?



Ett kärt ämne ..

Har sedan en längre tid haft ett mycket störande ljud från min gamla stålhingst. Gatumekanikerna på Kocksgatan har precis bytt kedja, kransar, drev och vevparti, själv har jag monterat på en ny sadel. Men den gnisslar och gnäller likafullt.

På väg upp för Tranebergsbron idag lyssnar jag noga, tar in ljudet med allt vad min hörsel och hjärna förmår,  repeterar det jag vet, nämligen att ljudet är oberoende av om jag står eller sitter, att det kommer när jag trampar, men bara på höger sida. Då kommer ingivelsen, eller hur det nu skall benämnas; om jag stannar på brokrönet så kommer felet att uppenbara sig.
Parkerar cykeln och tittar  på den, "förutsättningslöst". Då ser jag den lilla, nästan osynliga  sprickan i ramen. Tar fram oljeflaskan och ger den en droppe. Vilken känsla, ljudet är helt borta !
Oljedroppen bör väl kompletteras med en svetsning ..

11 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Känslan ljuger sällan, inte ens när den har fel...

Lite imponerad av att du har en oljeflaska med dig. En del av känslan?

ERIC SECHER sa...

Bra karl reder sig själv ..

Roland Lidén sa...

Eric

När känsla och helhetssyn växelvis går in på varandras områden så förändras både känslan och förståndet.

Förståndet frigör sig från indoktrinering och känslan driver på för att nå den kunskap som Jorden inte ens anar att den saknar!

Sedan återstår bara att uppfostra
Jordens inbyggare och Nybyggare.

Hybris eller att ge upp,
finns det några andra vägar???

TAO, sanningen och livet!

Roland

Anonym sa...

Om man inte då och då
droppar lite olja i sprickan
så kan det bli gnissel
i samvaron.

ERIC SECHER sa...

Roland,

Känsla och förstånd är lätta ord, men också svåra.

Att vara "känslostyrd" är att låta oreflekterade impulser (från lägre och äldre hjärncentra) styra.
Att "lita på sin känsla" handlar däremot om att tillvarata intuitiv, omedveten kunskap.
Det första är ett problem som vi överbehandlar, det andra är en tillgång som vi underskattar.

Att vara förståndig är att ta in alla aspekter. Klokskap.
Det rena förståndet handlar istället om den slags klyftighet som i sämsta fall tar kål på oss. Dårskap.

Jag tror att Vägen är underifrån och inifrån, istället för uppifrån och utifrån.
I praktisk handling gäller det att koka ihop anarkism, aktivism med inre ro och stillhet. Vilket inte är helt lätt ..

Läste i dagens DN en recension av "Hon är inte jag" av Golnaz Hashemzadeh, dotter till en iransk flykting. Ola Larsmo skriver :
Den insikt som Hashemzadehs huvudperson landar i är vad man brukar kalla "anarkismens insikt". Att det är hierarkierna i sig som förstör människorna - vilka dessa hierarkier än är. Alla system där du skall sätta dig över någon annan, underordna dig en tredje, är vad som gör oss ofria vare sig det är näringslivets toppskikt eller Blatteland vi rör oss i.

ERIC SECHER sa...

Anonym,
!
Men ramen riskerar fortfarande att falla isär...

Roland Lidén sa...

Eric

Du svarar inte alltid på, vad jag säger.

På något mirakulöst sätt svarar du ofta med något som JAG BEHÖVER HÖRA!

"Att vara förståndig är att ta in alla aspekter. Klokskap.Det rena förståndet handlar istället om den slags klyftighet som i sämsta fall tar kål på oss. Dårskap."

Tack!

Roland

Anonym sa...

Anonym
Det Du skrev var lite underfundigt
skrivet.
Som om jag skulle ha skrivit det själv.

Så därför är det begripligt att jag blir misstänkt för att ha skrivit det som Anonym skrev.

De som slår mig i min frånvaro,
gör mig ingenting.

Roland

Anonym sa...

Eric
Om formen för ramen faller isär så kan det bero på många saker, t.ex. att en förening inte är lönsam om den håller för länge !

Jag tror på både det drastiska och det lågmälda och det parallella.

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,

Du har helt rätt, jag har nog flera gånger varit mästrande. Ett jämbördigt utbyte vill jag att det skall vara.
Jag tror också på TAO, sanningen och livet.

Slår mig när du skriver om "håller för länge" att det är precis vad som gällt för den gamla stålcykeln. Ett otal gånger de senaste tio åren har cykelhandlare sagt att den är färdig för skroten, men den fortsätter att klara extrema påfrestningar, senast i Etiopien. Vilken i sin tur väcker någon slags upprorskänsla och trots - jag skall nog visa dom. Kanske kan man säga att omgivningen vårdslösa slit och slängmentalitet gör att min egen stillsamma övertygelse om ta-till-vara går till överdrift.

Roland Lidén sa...

Eric
"Du har helt rätt, jag har nog flera gånger varit mästrande."

Helt fel!
Mitt inlägg handlande om att Du nog
är den klokaste Psykolog som jag hitintills har lyssnat på !

(När jag oftast anar omtanken bakom allt som Du skriver, så är mästrande, helt fel ord!)

Tack!

Roland