Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, juli 30, 2012

Nej tack !



Synd med de uppskruvade förväntningarna på " våra " duktigaste atleter i OS. Alltid imponerande om någon står pall för trycket, men besvikelsen om hen inte gör det känns väldigt överdriven. Utan att själv ha varit där så förstår man ju att det är så otroligt mycket som skall stämma, just den där dagen, om det skall räcka hela vägen.
Om vinnarna var givna på förhand skulle idrotten vara lika charmlös som arbetslivet. Nej tack !

Grattis Emma och Sarah till era kämpainsatser igår !

8 kommentarer:

Realist sa...

Usch! Tycker inte om ordet hen. Finns ett annat som beskriver individen oavsett om det är hon eller han.

Denne

/ Realist

ERIC SECHER sa...

I just det här sammanhanget tycker jag nog att "hon eller han" låter bäst. Förutsätter inte "denne" att man syftar på en speciell person ?
Men det finns andra tillfällen (det här var kanske inte ett sådant) när "hen" blir en (bra) markering att kön inte spelar roll. I sammanhang där fördommar och orättvisor lurar i vassen.

Tyckte först hen lät väldigt märkligt. Nu har jag vant mig.

Realist sa...

Tycker forfarnade att hen är ett skitord som inte behövs.

När det är fler individer så heter det DE eller DEM.

Alltså citat:

" Alltid imponerande om någon står pall för trycket, men besvikelsen om DE inte gör det känns väldigt överdriven "

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Grammatik är inte min bästa gren, men någon måste följas av denne, och några av de eller dem. Någon kan inte följas av de eller dem:
Alltid imponerande om någon står pall för trycket, men besvikelsen över om denne inte gör det känns väldigt överdriven.
Du har rätt, så kan man skriva. Men det låter inte bra. I den första bisatsen ser jag en levande, nervös människa framför mig (någon speciell), som i den andra förvandlas till en formell varelse (denne), inblandad t.ex i någon process.

Alla förordar jämställdhet, men att genomföra det är SKITSVÅRT. Alla knep och redskap för att ställa på ända är välkomna. HEN är ett.

Realist sa...

DE syftar på VÅRA atleter

HEN är ett skitord

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Grammatiskt tror jag du får rätt.
HEN är en utmaning.

Roland Lidén sa...

När jag ser hur grupper av de
girigaste och hänsynslösaste
människor styr USA och resten
av världen, också tvingar på Sverige
en utrikesminister som Carl Bildt som både går finanskapitalets och USA ärenden i Irak, Palestina, Libyen m,fl så tänker jag på ett ord som saknas, HIN HÅLE, som bidrar med att på lite sikt, arbeta för att skapa en internationell, och på sikt en global valuta som för närvarande ska produceras av de 7 mäktigaste bankerna. DÅ förlorar ytterligare många stater kontrollen över sina ekonomier och blir låntagare och livegna för vedervärdiga tider.

Ur maktsynpunkt så måste rätten att skapa egna pengar, vridas ur de girigastes händer och återbördas till Folken/Kulturerna, där de rätteligen hör hemma. Det är första steget på
vägen mot att Människona tillsammans
med varandra och med Jorden och gärna förenar sig med människor som, redan lever i samklang men andra människor och med skapelsen. Så att vi inte behöver uppfinna alla hjul på nytt.

HÄR blev det inga om och men.
Dom får Hon eller Han avgöra själva.

Ser gärna några svar
på denna betraktelse!

ERIC SECHER sa...

Bra Roland !