Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, juli 17, 2012

Närvaro



Vi pratar om inre och yttre resor, som om vi gör antingen eller (dualism).

Tilllbringar några dagar på hospitalet i Norrtälje, i sanning en inre och en yttre resa.
På dagens mottagning träffade jag ungefär hälften så många patienter som på Ersta. Det kanske låter flummigt, men jag kände faktiskt en inre tillfredsställelse efter varje besök. På Ersta, det kanske låter elakt, känner jag en ständig stress att inte hinna.

Som av en händelse är det (bl.a) vad Ersta-psykiatern Nils Joneborg pratar om i dagens avsnitt av Stillhet - vårt behov av inre ro (SvD). Om stress, och bristande närvaro.

De skruvade visarna är på väg att forma en Yin-Yang-symbol ...
När hetsen och tidsjakten blir tillräckligt absurd tvingas man in i andra (tanke)banor ?

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Man ser och upplever mer när man kör sakta. Det finns en enorm tillfredsställelse i det, bara man inte blir uttråkad.

Mötet med människor måste få ta tid. Kanske är viktigare än den medicinska teknologin.

Anonym sa...

Hej alla Kvinnor.
Kan det vara något att skapa en vision och en verklighet som både gör Nuet och Framtiden möjlig, tillsammans med oss män, eller är vi bara till besvär???

Vi kan väl åtminstone få köra kundvagnen!!!

Jag vet att jag är misstänkt,
men erkänner ingenting!