Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juli 21, 2012

Kunden i centrum ?



Visst är det charmigt med människor som inte låter sig stressas. Men när man själv drabbas sätts entusiasmen på prov.
Min gamla mountainbike har inte varit på service sedan ökenturerna i Etiopien, så den skrek efter byte av utslitna delar. Cykeldoktorn har gått vidare i karriären (data), och Gunnel i Crescentbutiken (bästa mekanikern i stan?) har semester, så jag fick vända mig till grabbarna på Kocksgatan. Vilket innebär att man får vara beredd på överraskningar.
Vi snackade färdig onsdag, färdig torsdag, färdig fredag lunch. När jag kommer 16.30 fredag  eftermiddag har mekandet flyttat ut i solen, som i Afrika. Min cykel skall vara färdig när som helst. Under tiden passerar andra kunder som är undrande, och då avbryts arbetet. Eller så upphör arbetet för att diskussioner om allt mellan himmel jord inte tillåter samtidigt mekande.
Reparationen blir inte till belåtenhet, växlarna hackar och kedjan går av när jag provkör !
Till slut hjälps vi åt allihop, butiksägaren, mekanikern och jag, tre glada amatörer försöker laga cykel ... Från början är jag upprörd  ( "det här är verkligen inte professionellt"),  men blir vartefter både  full i skratt och entusiastisk. Efter en och halv timma spinner cykeln som en katt. Alla är nöjda, ingen är upprörd, ingen känner sig skamsen.

Ser gärna att sådana här lågpresterande, irrationella, ineffektiva och mänskliga verksamheter kan överleva, som andningshål i en oförlåtande värld.


1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Ja, nog är det skönt att ineffektiviteten har en plats den med...