Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, juli 16, 2012

Ett liv som hänger ihop.



Ser nästan ut som en tanke, efter det hätska meningsutbytet om lapptäcken, inre resor och medlöpare, att SvD IDAG inleder en serie om Stillhet - vårt behov av djup inre ro.
Den inre världen är lika verklig som den yttre är den passande rubriken på den första artikeln.

Kontemplativ neurovetenskap, mindfullness, zenbuddism. Mening och balans. Ett liv som hänger ihop.
Hur svårt kan det vara ?

Rik av att ge - SvD IDAG 2010.

20 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det är egentligen ganska enkelt:

http://onkelolof.blogspot.se/2012/06/vem-ar-jag.html

ERIC SECHER sa...

Ditt sinne och din upplevelse av mönstret är unik, och därför är din tro och din övertygelse också unik, skriver du.

I "Zen talar" återkommer ett budskap som starkast kommer till uttryck i berättelsen om fältläkaren som har svårt att se det meningsfulla i att lappa ihop folk som sedan går ut och blir dödade. Av mästaren lär han sig att se det på ett annat vis, och när tvivlet kommer säga till sig själv. - Detta gör jag därför att jag är läkare.
Och författarens slutsats lyder:
Häng inte fast vid saker du kommer i kontakt med och gör ingen åtskillnad mellan dig själv och andra ting, för det finns inget sådant som objektivitet eller subjektivitet. Visdomen ligger i att inse att det finns inget "själv" och inga "andra", och allting är som det är.

Får vi ihop det ?

Roland Lidén sa...

Jaget går till butiken och köper nya jeans.
Men självet ser hela världen som en boplats för oss själva.

Nu och i framtiden.

Att alla söker nödutgångar
är lätt att förstå!

Och Itaka är inte lätt att nå!
Om det dessutom ska försvaras av FN,
som är summan av Du och Vi andra!

Du har haft det för lugnt,
därför kände jag min plikt!

Roland

Onkel Olof sa...

Två personer står mitt emot varandra och tittar på världen. Samma värld, samma personer, olika vyer.

Spelar det någon roll vilken vy man ser?

Tror inte det...

Roland Lidén sa...

Tror nog det ...
Två samer från bergets dalar
enas om att mötas på fjällets topp
för att kunna dela varandras vyer och
för att underlätta samarbetet dem emellan i atomiseringens tidevarv.

ERIC SECHER sa...

Det spelar roll !!

A och B ser på C.

A ser en medmänniska, B ser en främling.

A ser en möjlighet, B ser ett hot.

C är god tills motsatsen visat sig, menar A.
C är ond tills motsatsen visat sig, menar B.

A kan inte blunda för att C far illa. Det kan B.


Din upplevelse, din tro och din övertygelse är unik. Hjälp mig att förstå hur det kan samsas med att "själv" och "andra" inte finns (zen).

Onkel Olof sa...

Du är läkaren, jag är rektorn. Vi är samma, men kaffet smakar olika.
Ingen snöflinga ser likadan ut som en annan snöflinga. När de smälter blir de ett i samma vatten.

Upplevelsen kan vara unik eftersom den upplevs av våra sinnen och vårt förnuft.

Frågan är egentligen: Vad är det som är det bestående? Vem var Eric 1879?

ERIC SECHER sa...

I vilken bemärkelse är vi samma ?

Onkel Olof sa...

Inom buddhismen kallas det buddhanaturen, det som är bestående.

Mu!

Roland Lidén sa...

Man kan missförstå allt,
även buddhanaturen.
Är Du en del av lösningen eller en del av problemen? Eller tittar Du bara på, och är i så fall en del av problemen?

Budda/Roland

ERIC SECHER sa...

Det här är nog ovanför min horisont ...
Mer konkret; i vilken bemärkelse är rektorn samma som doktorn ? Blir inte klokare av "buddhanaturen".

Det där med samerna som klättrar upp på samma topp för att dela vy , den gillar jag skarpt.

Anonym sa...

Två samer
från bergets dalar
enas om
att mötas
på fjällets topp

Onkel Olof sa...

Här är svaret:
Tao Te Ching (kap 16)

Töm dig själv på allt
Förbli i stillhet

De tiotusen tingen reser sig
Jag betraktar deras återgång
De blomstrar och återvänder sedan till sitt ursprung

Att återvända till ursprunget är stillhet
Stillhet är att återvända till sitt öde
Att återvända till sitt öde är oföränderligt
Vetskap om det oföränderliga är visdom

Den ovetande rusar blint in i eländet
Vetskap om det oföränderliga gör sinnet öppet
öppet sinne gör handlingen konungslig
Konungslig handling gör det himmelska
Det himmelska når Tao

Den som når Tao ska förbli
Intill sina sista dagar ska han inte ta skada.

Får in läkaren, på sätt och vis, här med...

ERIC SECHER sa...

Olof,
Tack.
Dags (för mig) att gå från ord till handling med stillheten. Glad för SvD:s serie. Mediterar du själv ?

Onkel Olof sa...

Ja, men inte regelbundet. Jag har ett lite flummigt mål att ha samma uppmärksamhet, som när man mediterar, även mellan mediationerna.

Det går generellt ganska dåligt, man jag tränar på...

Roland Lidén sa...

Hej 00 o ES

Resan till Jorden
sidan 118

Inget beroende av skrifter och dogmer!
Någon spelar på flöjt, inte kan du tolka flöjtens budskap i ord?

Se i stället rakt in i den situation där du befinner dig.
I Diamantsutrans efterföljd sade
Hui Neng:
"Väck ditt medvetande så att inser
din samhörighet.
Väck ditt medvetande, men fäst det inte på något särskilt."

Efter Hui Neng var Zen levande
något hundratal år sedan
kom formalismen tillbaka.

Roland

ERIC SECHER sa...

Olof,
Låter inte alls flummigt ! Slår mig när jag läser SvD serien, att meditation blir ytterligare en aktivitet, skild från livet självt ?

Roland
Kan bara instämma !

Onkel Olof sa...

Roland
Antagligen hade Hui Neng en fördel av att vara analfabet. Han var inte bundden av ordens begränsning.

Eric
Meditation är för mig ett sätt att närma mig livet, att öppna sinnet.

Anonym sa...

Olof
Du din pajas, har ställt mig.
Ett enkelt svar, kan jag leverleva.
Ett svårare svar, tar något längre tid.
Eftersom du vill ha ett tänkvärt svar
av en arbetarpojke så får det ta den tid det tar.
Som pensionär så har jag tid att tänka och behöver inte sälja min själ till blaskor, radioiter eller till dumburkar.
Du kanske inte vet om att vår värld styrs av de som skapar både pengar och girighet, både yttre och inre galenskap.
Sluta nu, tänk själv!

Roland

Roland Lidén sa...

*
Olof
Du väntar dig ett intelligent svar från en pensionerad fattig arbetarpojke.
Här tänks det sakta och omsorgsfullt,
Om Du själv på djupet fattar vad Du SJÄLV har skrivit så finns svaret där!
Roland
*