Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juni 10, 2012

Tobakshandlarn har ordet



Är på besök i tobakshandeln. Den mörkhyade handlarn ser att jag är orolig för min olåsta italienska cykel och erbjuder mig att ställa in den i affären. Sådant gör en vänligt stämd, och mer spontan.

- Ja, vilka skall man heja på i fotbolls EM då ?
- Nu är jag i Sverige, så då blir det Sverige.
- Men var kommer du ifrån ?
- Syrien, jag kommer från Syrien.
- Jaha ... det är hemskt det som händer i Syrien ..
- Jo det finns problem, men inte som dom säger på TV.
- Hur menar du ?
- Syriska folket vill ha Assad, bästa presidenten.
- Men alla demonstrationerna ?
- Bilderna på demonstrationer är från andra länder, det är inte sant.
- Det låter märkligt ..
- Al Jazeera skickar ut falska bilder från Qatar.
- Märkligt. Al Jazeera trodde jag sökte sanningen ... Men vem är skyldig till alla hemskheter som skett   på sista tiden i Syrien ?
- Terrorister från andra länder, det är Al Qaida och USA.
- Men Shabiba då ?
- Det finns inte, det finns ingen shabiba. Du måste tro mig, jag bor här, jag har ingen anledning att ljuga. Syriska folket har det bra, dom vill inte krig ..
- Men Syrien är ju en diktatur, dom har inte valt sin ledare, det är väl inte bra ?
- Syriska folket har det bra .. du kan få prata med min kompis, jag ringer upp, han pratar bättre svenska.
- Nej, jag vill inte prata i telefon med någon jag inte känner ..
- OK
- Varför kom du till Sverige ?
- Jag träffade en kvinna från Irak .. och sen hamnade vi här, för tretton år sedan.
- Du pratar verkligen bra svenska.
- Jag har lärt mig själv, ingen SFI.
- Var bor dina släktingar ?
- Jag har alla mina släktingar i Syrien, dom pratar jag med varje dag i telefon.
- Är dom inte ute och demonstrerar ?
- Ingen är ute och demonstrerar.
- Märkligt. Nu måste jag gå ...
- Du är välkommen tillbaka kompis.

Vem skall man lyssna på ?

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

För att någonting ska vara historiskt korrekt måste det bekräftas av två oberoende källor. Här finns många källor men ingen bekräftelse.

Ska man ha den totala sanningen måste man nog beskåda på plats.

ERIC SECHER sa...

Ja, det är förstås sant.
Lätt att bekräfta det som hänt, nu bl.a från FN observatörer. Men vad ligger bakom ? Är det ens möjligt att bedöma på plats ? När allting är ett maktspel (om oljan), och där desinformation kanske är det viktigaste vapnet ?
Är tobakshandlarn lurad av sina källor ? Eller har han en egen agenda ? Rent intuitivt känns det som hans uppfattning är mer värd än min ..

Onkel Olof sa...

Syrien är ett stort land. Mycket människor med många åsikter.