Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juni 10, 2012

Sjöliv


 Det bor flera tusen människor runt Hammarby sjö. Några har fått båtplats. Nästan alla som fått båtplats har motorbåt med stor motor. Med motorbåten åker de iväg, kanske till stan eller Fjäderholmarna. Men ingen är på sjön. Ingen.
Efter haveriet förra helgen är jag hänvisad till den lilla gummibåten, som ligger gömd i vassen under en brygga. Men det är bättre än ingenting, man kommer ut på sjön. Den bedårande sjön.
Igår kväll hade jag sällskap med svanfamiljen, mamma, pappa och fyra välskapta ungar. I vassen mitt på sjön var sothöneparet märkbart irriterade, de gjorde allt för att avvisa mig. Först då, alldeles till höger om jollen, fick jag syn på redet med fem eller sex ägg. Jag drog mig förstås undan, men att önska sothöns lycka till är mer än jag mäktar med ..

Inga kommentarer: