Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juni 27, 2012

Från A till Ö



En ögonblicksbild, som jag bara bristfälligt kan återge (då kameran låg nerstoppad i ryggsäcken).

Utanför fönstret går en strid ström av flygplan på väg ner mot Bromma. När jag tittar ut är det samtidigt  några fåglar som flyger åt samma håll. Det blir en kontrast som (nästan) sammanfattar en hel livsåskådning .. Fåglarna flyger fritt och lätt som det faller dom in, bara styrda av instinkter det tagit miljontals år att utveckla, och utan att lämna så mycket som ett enda gram av ekologiskt fotavtryck.
Den mänskliga uppfinningen flyger tungt och överlastat från A till Ö, turen bestäms av vinstintressen på marken, passagerarna är snärjda av trånga säten, säkerhetsföreskrifter och kontroller. Bränslet för färden och är på väg att ta slut, men innan dess skall allt sättas på spel.

Fria som fåglar blir vi aldrig. Men varför inte fria som människor ?

Omställning. Bra att Björn Forsberg kom till tals i SvD serie om Urban odling.

9 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Eric:
"Bränslet för färden och är på väg att ta slut, men innan dess skall allt sättas på spel."

När någon beskriver världen utifrån sin mycket träffande svartsyn, så håller jag med.

Jag tror nämligen att möjligheterna
i en galen värld, är att ge den största och mest omfattande svartsyn företräde i världen för att den nödvändiga världsbilden som kan göra framtiden möjlig skall komma till stånd, eller till allmän kännedom!

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,

Att det Svarta guldet synes slut
är det som får spelet att vända.
Inte Svartsyn.
( Fri tolkning av Björn Forsberg )

Roland sa...

Eric,
Orkar ej idag, bråka mer med dig
mörknar gör det varje dag, för mig
den enda syn som jag har kvar
är den svartsyn som jag har

Det som möjligen
kan lindra den
kan vara Tages ord
om vattnet på vår Jord

Som håller varandra uppe

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,

Vi bråkar aldrig !

Känner igen din förtvivlan, men jag tror inte skrämsel fungerar. Det enda som biter är när vattnet börjar rinna in över den egna tröskeln.

Man kan befinna någonstans på en skala mellan optimism och pessimism, säkert genetiskt betingat.
Jag tycker som du, det är för djävligt att vi inte tar större ansvar för klotet och varandra. Men är man (genuint/genetiskt) mer optimistiskt lagd så tappar man inte tron på att det kan bli bättre. Och även små händelser i den riktningen kan inge stort hopp.
Det finns gått om sådan händelser.
Att oljan tar slut är vår räddning. Inte bara i den enkla bemärkelsen att nöden är uppfinningarnas moder, utan den totala omvärdering det kan föra med sig. (Forsberg igen)

Kan du inte se glaset halvfullt varannan dag ? Eller åtminstone en gång i veckan ?

Anonym sa...

http://www.pyttiminpanna.wordpress.com/

Eric

Strunt är strunt... med mera
En gång i veckan? Låter rimligt!
Vi gör som du säger och bråkar aldrig!

Roland :-)

ERIC SECHER sa...

Roland,

Stort tack för pyttiminpanna-tipset ! Den värmer, presentationen (Om mig) är klockren.

Roland Lidén sa...

Klart att det handlar om dig!
Tar Du det så, så visar Du detta för
din fru. (förstog självironin, förlåt)

Hon har mera humor än du!
.................just nu!

Roland

Anonym sa...

*
Eric

Jag tycker om
även visa inbilska människor.

Roland
*

ERIC SECHER sa...

Om mig är rubriken i hennes blogg .