Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, maj 03, 2012

Vårt förakt för svaghet



Det ena ger det andra, det brukar vara så.

I Kungsträdgården den 1 maj såg jag paret som förestår Söderbokhandeln, inte i tåget, men ändå.
Så när jag tog min lov bland böckerna idag så slank det ur mig en fråga, helt oförhappandes, om bokhandlarn hade något att rekommendera.
- Jaha, vad läser du helst ?
- Hm .. samhällsdebatt tycker jag om ..
- Aha. Den här kanske, sa han och och pekade på Myten om maskinen av Alf Hornborg.
- Ja, den är fantastisk …
Man kan väl säga att det "klickade" där i bokhandeln, samtalet ville inte ta slut …

Med mig ut hade jag en klassiker i nytryck - Vårt förakt för svaghet av Harald Ofstad (1972).
Kanske en passande titel för blogginlägg 1789…

Myten om maskinen

                                              Harald Ofstad (1920 - 1994)

2 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Vår förakt för svaghet.
En del bottnar i att vi vill visa vår lojalitet till den galna makt, som
för närvarande är förhärskande!

Monica sa...

Läser just "Myten om maskinen", parallellt med lite annat. Borde inte göra så med den boken, den är värd all tänkbar alldeles egen uppmärksamhet!