Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, maj 17, 2012

Etnisk svensk mitt i livet



Blir inte klok på Reinfeldts tal om den låga arbetslösheten bland  etniska svenskar mitt i livet.
Somliga menar att det var ett oavsiktligt klavertramp, andra att det var en medveten flirt. Reinfeldt själv verkar inte vilja förtydliga vad han menade. Man undrar ju, det är trots allt ett uttalande av landets statsminister, inte någon urflippad kommunalpolitiker som lätt kan avfärdas.

Alla vet att arbetslösheten är högre bland utlandsfödda svenskar. Men att tala om " etnicitet " är något annat, där det saknas all form av statistisk och som onekligen kan uppfattas som en flirt med en sverigedemokratisk föreställningsvärld. Birger Schlaug menar att kommet från en så beräknande och kontrollerad person som Reinfeldt kan det bara handla om en tydlig avsikt. Han gjorde helt enkelt en Sarkozy, för att förhindra fler moderater att gå över till SD.

Men uttalandet kanske säger något mer. Om vilka värderingar som egentligen präglar moderaterna/alliansen. De talar vackert om det mulitkulturella samhället, dvs man tror att människor från andra kulturer kan assimilereas med vår. Men är inte det här bara en läpparnas bekännelse ? Hårddrar man det (bara lite) så undrar jag faktiskt om borgerlig tänk-på-dig-själv-ideologi är förenlig med med en verklig nyfikenhet och vilja att hjälpa främmande element in i gemenskapen.
Och nästa slutsats blir att det kanske bara är sverigedemokraterna som är ärliga, som tillstår att de  inte vill anta utmaningen att assimilera människor från andra kulturer.

Har på näthinnan några bilder från Agendas partiledarutfrågning. Producenten "lurade" debattörerna genom att inte lägga ut bilden på Jimmie Åkesson som talade, utan istället på Reinfeldt och Löf som lyssnade. Och det var skrämmande (?) att se hur gillande de såg ut, hur ivrigt de nickade med.
Jag tror faktiskt inte skillnaden i grundläggande värderingar är så avgrundsdjup som man vill ge sken av.
Har Reinfeldt helt enkelt  initierat ett värdigt återtåg från det politiskt korrekta svärmeriet för en idé man egentligen inte alls är bekväm med ?


9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar du? SD anser ju att invandrare skall i möjligaste mån assimileras.

Etnicitet? Vad är det för fel med det. Om jag flyttar till Japan, inte blir jag då efter ett antal år etnisk japan? Jag förblir etnisk svensk.

Det går utmärkt att vara i allmän mening svensk och etniskt något annat. Jag har flera sådana vänner.

Det går inte att konvertera till att bli same. Det föds man till.

Stellan Bojerud

ERIC SECHER sa...

Stellan,

Kan du förklara varför FR (för första gången ?)använder det här uttrycket ? Vad blir slutsatsen ? Att vi kan vara nöjda som har etniska svenskar mitt i livet i arbete ? Tror du att det är röstfiskeri a la Sarkozy ?
Uttrycket "massarbetslöshet", som ju var det FR ville bemöta, kan väl bara definieras som arbetslöshet över en viss nivå ? Självklart går det att hitta isolerade grupper med mycket låg arbetslöshet. Arbetslösa läkare har jag t.ex inte hört talas om.

Tror du det ligger något i att skillnaden mellan SD och övriga partier inte är så stor som det kan låta ?

Jag har uppfattat att SD framförallt tycker att vi skall hejda den s.k massinvandringen, eftersom det uppenbarligen är väldigt svårt att assimilera människor från andra kulturer. Vilket jag personligen tror beror på en bristande vilja.

Anonym sa...

Etnisk svensk har sagts många gånger utan att någon reagerat. Ett slitet citat från Mona Sahlin i GP 2000:

“Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska.”

Själv är jag mer förvånad över innebörden av uttalandet, nämligen att icke-etniska svenskar räknas inte. Det är fult gjort.

Skillnaden mellan SD och övriga partier är påtaglig i flera avseenden, främst känt är synen på migration. Men SD har även andra avvikande åsikter vad gäller omsorg, skola, kriminalvård, försvar. SD vill avsluta engagemanget i Afghanistan och återinföra en begränsad värnplikt.

SD är demokratiskt och parlamentariskt. Det insåg rikspolisstyrelsen redan 1996. Min uppfattning är att SD:s funktionärer och väljare är som folk är mest.

SD:s uppfattning är att flyktingar enligt UNHCR:s och EU:s regelverk skall stödjas.

Ökade hjälpinsatser skall göras i anslutning till krishärdar.

Viss arbetskraftsinvandring behövs för bristyrken.

Invandring från MENA-länderna måste begränsas så att de som redan finns i landet kan erhålla utbildning, arbete och omsorg.

Viktigt är att SD inte har sak mot en enda invandrare. Kritiken gäller svenska politikers och myndigheters agerande i migrationsfrågor.

Vad menar du med bristande vilja? Från samhällets sida eller individens?

Hälsar

Stellan

ERIC SECHER sa...

Stellan,

Både och !

Jag undrar också över innebörden av talet om etniska svenskar (vilka det nu är ..). Att icke etniska svenskar inte räknas ? Det är den elaka tolkningen.

Samhälle och individer utanför SD har problemet att vurmandet för det mångkulturella samhället mest är läpparnas bekännelse.
Medan SD har problemet att bli trovärdiga när man hävdar att skepsisen till invandring handlar om dålig immigrationspolitik, och inte främlingsfientlighet.
Alla har rädslan för det främmande gemensamt ?

När du skriver låter det som vanligt rätt och riktigt.
Men när jag bläddrar tillbaks till partiprogrammet ( Varning för invandring 3 o 4), då känner jag mest olust.

Anonym sa...

Partiprogramm är en sak. Viljan en annan. Borgmästaren i Wien, Karl Lueger (1844-1910), anklagades för att ha för många judar anställda i stadens förvaltning. Han svarade:
- Wer Jude ist das bestimme Ich!

Även den unge Adolf Hitler var imponerad av Lueger, men drog tyvärr fel slutsatser.

Främlingsfientlighet? Jag påstår att majoriteten av SD:s ledare mött min hustru och bemött henne med en aktning, som inte är skådespel.

Men låt oss ta det i detalj med rangordning enligt valsedeln till kommunfullmäktige.

Stellan Bojerud är gift med Manora Kjellin (född Pohom) från Laos. Hans Rudin är ensamstående efter brytning med Phailin Konyai från Thailand. Ulf Landström var änkling efter Bernadet från Irak, men har nyligen gift sig med Toy, som är etnisk kinesiska. Stefan Buncic är serb och gift med en svenska.

Vi inom SD Sundbyberg lever vårt liv och för vår politik. Det är blott 7 kilometer till kansliet i Stockholm, men inga klagomål har hörts.

Du talar om rädslan för det främmande. Jag gick i skola i Edingburgh, praktiserade i Nürnberg, gifte mig med en Holländsk - Indonesiska (det höll 30 år).

Tjänstgjorde 1980 i franska marininfanteriet (1er RiMa, Granville, chef Col Dumontet).

Pour qu´je finisse
mon service
a Tonquin je suis parti
á quel beau pays messieurdames
quel paradis des petit femmes
Elles sont belles et fidèles
et je suis d´venu un marie
d´un petite
qui s`apelle Maora
Je suis gobé d´un petite
c´ene Laomite
Elle est vif, elle est charmante.

Främlingsfientlighet?
Bah!

Hälsar

Stellan (SD)

Stellan

ERIC SECHER sa...

Stellan,

Dina kommentarer är enastående. Et charmantes !
Och väcker många tankar, hur vi blir dom vi är, och drar våra "slutsatser".

För ordningens skull; hur sammanfattar du din inställning till "det mångkulturella samhället" ?

Anonym sa...

Det mångkulturella samhället bygger på en illusion att invandrare av olika skaplynne blir goda svenska demokrater så fort de passerar gränsen.

Österrike-Ungern var ett mångkulturellt samhälle och vi känner till hur det ändade.

Vi bygger alltså ett nytt Österrike-Ungern, eller rättare sagt ett nytt Libanon.

Ett exempel: I min hemkommun Sundbyberg bor det många syrianer vid Hallonbergsplan, vilka är fientliga mot eritreanerna på Bergshöjden och vice versa, när de inte enas i ett gemensamt hat mot somalierna i Rinkeby.

Det talas om rasism och främlingsfientlighet. Vad gäller svenskar är detta ytterst begränsat. Däremot råder det starka spänningar mellan olika invandrargrupper.

I Malmö är det problem med muslimer, men i Södertälje är det tvärt om kristna syrianer, som hetsar mot muslimerna.

Möjligen kan detta ha blåst över om några generationer och en myckenhet av blod, svett och tårar.

Hälsar

Stellan

Anonym sa...

Kepada Eric Secher yang terhormat!
(Till E S med respekt).

En eftertanke slår mig. Jag har ju levt i ett mångkulturellt samhälle - Indonesien. Jag vill inte kalla det ett land, för det är ju många folk och länder som Sukarno lade under sitt välde.

Indonesien är så stort att det i längd motsvarar avståndet mellan Irland och New York.

Alltnog i Ujung Pandang (fd Makassar) bodde jag granne med en moské. Man vande sig vid ylet från minareten.

Jag hade ca 300 släktingar som var muslimer. De flesta var ljumma i tron, men flera hade vallfärdat.

Alltnog var jag hembjuden till en äldre släkting. Plötsligt utbrast han:
- Förlåt mig! Jag tänkte mig inte för. Du dricker ju öl. Själv är jag muslim, så jag har aldrig någon sprit hemma.

Sedan sände han ut en av sina talrika söner med moped för att köpa inte blott öl utan även genever till oom Stellan. (Oom är egentligen holländska, men används även i indonesiskan och betyder farbror/morbror).

En annan släkting andi (prins) Rudy kom förbi min veranda där jag satt och drack med några vänner.
- Ah! Gin tonik ada baik! (Gin tonic är bra).

Jag svarade:
- Wah, Rudi ada orang muslim. Dilarang minum gin-tonik. Belum jalan dengan mobil itu. Awas polisi!

Jag sade alltså att han ju var muslim och dessutom skulle köra bil och borde akta sig för polisen. Han svarade:
- Allah tidur, polisi tidur! (Gud sover, polisen sover).

Han blev ganska berusad, men hade klokheten att be hustrun, en förtjusande prinsessa, att köra hem honom.

Kuriöst är min fd svärmors släktträd. Hon var fallen efter en holländsk ingenjör Claproth och prinsessan Batjé av Boni. Radjan av Boni, Krang Lapawowooi var helt emot äktenskapet och försköt dottern, men då det började födas barn, veknade han.

Han krävde då att vartannat barn skulle bli muslim och vartannat kristet. Så blev det också.

En av svärmors bröder kallades blott oom Sirad, men hans riktiga namn var Siradjuddin daeng Malewa. Daeng betyder en furste, som inte tillhör det regerande konungahuset.

Med alla dessa vänliga släktingar "muslim light" blir jag bedrövad då jag erfar att militanta islamister mördar och spränger.

Suharto höll nere religionen ehuru han var muslim och efter vallfärd tog sig förnamnet Ahmed.

Han använde en mycket enkel och från holländarna nedärvd teknik, nämligen att stationera trupper av viss etnicitet i andra etniska områden och rotera dem regelbundet. På så sätt fick trupperna ingen lojalitet med befolkningen.

Jag kanske tröttar ut dig, men det finns en del tänkvärda förhållanden i Indonesien.

I Ujung Pandang fanns det ett universitet. För att nå det fick man passera mellan två kasernområden. Till höger låg en pansarbataljon och till vänster en fallskärmsjägarbataljon. Det var ingen slump utan ett utstuderat sätt att hålla tummen i ögat på studenterna.

Den enda skillnaden från gamla kolonialarmén är avsaknaden på europeiska soldater. Fram till 1942 hade de större garnisonerna ett europeiskt skyttekompani för att hålla de inhemska kompanierna på plats.

I övrigt var kompanierna sammansatta etniskt. T ex ett kompani amboneser (från Molukkerna), ett kompani javaner och ett kompani bataker.

Alltnog det jag vill säga är att Indonesien är enligt författningen mångkulturellt. Bhinneka tunggal ika - likhet i mångfalden.

Men detta lyckas någorlunda för att de olika folkslagen och religionerna bebor egna områden eller öar.

Är det Sveriges framtid? Etniska enklaver? Somalierna bor i Rinkeby, libaneserna i Hallunda, syrianerna i Tumba och Södertälje o s v.

Selamat soré (god eftermiddag)

Stellan
(Kallade mig i Indonesien för Oemar Cenderawasi. Cenderawasi betyder paradisfågel).

ERIC SECHER sa...

Stellan,

Stort tack för dina kommentarer. Det finns mycket av det du tar upp som är värt att prata om. Det första och största felet kanske är just att vi inte gör det mer.

Säkert har du rätt i att konflikter mellan invandrade grupper är ett stort problem. Men jag tror du har fel när du säger att främlingsfientlighet skulle vara ytterst begränsat bland svenskar. Naturligtvis blir det en definitionsfråga, där man kanske gör klokt i att se hela skalan. Alltifrån att man bara känner sig obekväm med det som är annorlunda till renodlad rasism. Att vara fientlig är förstås ett starkt ord, däremot att vara skeptisk så till den grad att det får praktiska konsekvenser för hur man bosätter sig, vem man helst anställer, vem man helst handlar av osv tror jag är oerhört utbrett. Och som sagt, alla utom SD har målat in sig i hörnet att man sätter värde på det mångkulturella, när man i själva verket framför allt är rädd och känner obehag. Vilket förklarar varför de etablerade partierna är närmast löjligt rädda att ta en diskussion, rädda för att rädslan ska komma i dagen. Istället väljer man den lätta vägen, och kallar SD för rasistiskt.

Borde förstås pressa dig mer om din förhållningssätt är representativt för SD, men vi har redan haft den diskussionen. Men kan ändå tycka att du tar väl lätt på partiprogrammet, som inte verkar ha mycket gemensamt med Sundbybergsfalangen.

Ända sedan jag började intressera mig för den här frågan har jag mest av allt undrat om vi gör vårt bästa för att integrationen skall lyckas. Det skulle säkert se annorlunda ut om alla hade din öppna och nyfikna inställning. Men det kanske förutsätter att man har en liknande erfarenhet ?
Innan man frågar sig om vi gjort vårt bästa skall man förstås fråga sig vilka skyldigheter vi har. Och innan dess om integration mellan olika kulturer över huvud taget är realistiskt eller ens önskvärt.
Det framgår klart av partiprogrammet att SD motsätter sig hela integrationsidén. Den är orealistisk och icke önskvärd.
Jag lever i en annan bubbla, och tycker dina erfarenheter delvis bekräftar den. Nämligen att integration mellan olika kulturer inte enbart behöver betyda problem, utan också kan berika.
Jag tycker den svenska kulturen i många avseenden är fattig, mest av allt vår nästan obefintliga sociala kompetens. I Sverige är det bara (lite tillspetsat) barn och gamla som kan prata spontant med främmande utan alkohol i kroppen. Inte mycket att vara stolt över. Varje gång jag kommer hem från en längre resa så har jag delvis anammat ett annat beteende, men tyvärr brukar det gå över på någon vecka.

Vartannat barn muslim, vartannat kristet - vilken underbar lösning ! Jag kan ställa upp och konvertera, för den goda saken, för integrationen.