Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, mars 15, 2012

Självbild




Att leva som man lär är en dygd. Att tala vitt och brett utan handling är beklagligt. Att ge sig ut för att vara bättre än man är blir hyckleri. Att bara ligga lågt är däremot OK ?

Alla har behov av bekräftelse. Och alla har en självbild. Ju mer man sticker ut hakan, ju mer pompös, desto svårare att få självbilden bekräftad.
Bilden av Sverige  som ett fredsälskande föregångsland har inte precis blivit bekräftad på sistone. Bakom uppgörelsen med Saudarabien skymtar väl snarast ett systematiskt hyckleri, med tanke på vår framskjutna position som vapenleverantör världen över. Bofors …



Ser jag på mig själv så är bilden lika mörk. Mycket ord och lite handling, och mycket sämre än jag vill göra sken av. Men sämre än den som bara ligger lågt ?
För en månad sedan köpte jag en liten begagnad bensindriven skåpbil, med avsikt att "samla in och dela ut". Av det har det inte blivit något, mer än övningskörning. Vilket i och för sig har varit uppskattat.


Sett från en annan sida; vad tjänar det till att jämnt och ständigt gå omkring med dåligt samvete ?

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Samvete har aldrig gjort världen bättre.

Man får bara inte ge upp...