Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, mars 08, 2012

Kvinnodagen




I förrgår  fattade ljusmanschetten eld igen. Bilderna från "branden" känns som en bra illustration till Birger Schlaugs engagerade predikan om Elin Wägner, med anledning av kvinnodagen. Hon är knappast eldfängd, och förtjänar att lysas upp.
Ur Väckarklocka

Vet  inte om det kan föras upp på "kvinnokampskontot", men dagens impulsköp  bestod av sju gånger Patti Smith. Impuls, absolut, men det har legat i bakhuvudet sen hon fick Polarpriset. Arg, upprorisk, välsjungande och väldigt sympatisk, på en och samma gång.

7 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Var det kvinnodagen igår?

Kvinnor är alltså jämställda med kanelbullar. Båda har en egen dag...

ERIC SECHER sa...

Är du allvarlig ?

Onkel Olof sa...

Ja
Läs mitt blogginlägg idag så förstår du...

ERIC SECHER sa...

Nej.
Läste och hörde mycket matnyttigt om kvinnors belägenhet den där dagen, en "spark i röven" som du brukar säga. Varför göra narr av det ?

Onkel Olof sa...

Narr?
Det är inte jag som skapade gyckelspelet. Jag bara belyser det tunna golv vi dansar på. Jag gör narr av kvinnodagen, inte kvinnor. Så vem är narren egentligen?

Med respekt nog att inte behandla kvinnor annorlunda tycker att ha en kvinnodag bara gör klyftan mellan mig och mina medmänniskor större.

När vi tror vi är duktiga och seriösa, glömmer vi ofta bort att vi faktiskt inte ändrar något genom att fira och prata. Vi måste ändra vårt tänk i grunden.

När tanken är en icketanke och handlandet är en ickhandling, då har vi lyckats...

ERIC SECHER sa...

inte gyckel, fira eller prata - utan upplysning och rövsparkar, utan det hade kvinnor kanske fortfarande varit utan rösträtt, utan det hade nog "vårt tänk" sett annorlunda ut idag
överens om målet men inte medlen ?

Onkel Olof sa...

Men om man verkligen känner en jämlikhet med sina medmänniskor. Då blir dessa dagar, hur informativa de än är, bara ett jippo i all välmening.