Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, mars 26, 2012

Enough is enough





På jobbet pratar vi löner och pensioner. Brev - och mejlskörden  är full av förslag hur jag kan sänka kostnader och höja intäkter. I radio, TV och tidningar rapporteras oavbrutetet om börsen och ekonomisk tillväxt. Som om detta vore livets mening.
Det är det naturligtvis, för Homo Economicus. Har just avslutat ett samtal med Trygg Hansa, som ringde sent på kvällen för att se om det inte fanns någon krona att spara om jag flyttade hemförsäkringen. - Då får du ha det riktigt bra Eric, så hörs vi i juni.

Jag vill inte tillhöra Homo Economicus. Jag vill fortsätta tillhöra Homo Sapiens, den förnuftiga människan. En begåvad varelse, vars främsta drift är att bli accepterad i gruppen, allt annat kommer i andra hand.
För Homo Sapiens är pengar och rikedom ovidkommande, i jämförelse med kärlek, vänskap och gemenskap. Det vet alla, som har nära och kära, och till livets nödtorft. Och ändå kan den neoliberala propagandan fortsätta sitt segertåg (SvD idag). Med ökad ojämlikhet, sönderstressade människor och utarmad miljö som resultat.
(english)

Vad kan man göra, mer än rösta på V ?
Stockholms Bhuddistcenter kanske …
Dana, en kultur av givande.

NEW GENEROSITY