Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, februari 24, 2012

Tony Judt - inspiration



Bläddrar mig numera dagligen igenom näringslivsdelen av SvD. Och finner ett och annat spännande.
T. ex den här artikeln om "urkapitalisten" Dominic Barton, vd för konsultjätten Mc Kinsey. Som menar att de ökade inkomstklyftorna i världen blivit en av vår tids största utmaningar.

Det som bekymrar mig är att människor inte får chansen. Och att de som har pengar inte gör något för de som inte har. Det behövs ett större ansvarstagande.


Hans ideologiska förebild är den brittiske historikern Tony Judt, som dog 2010. Hans sista bok " Ill fares the land " ( Illa far landet, Karnevall) är ett försvarstal för socialdemokratiska tankegångar.
Den boken grep tag i mig. Han har rätt när han påpekar att det är sunt att studera inkomstskillnader och social mobilitet, inte bara BNP-tillväxt.

Det här är förstås Jämlikhetsanden i annan tappning. Men frågan är om det inte är väl så effektivt när kritiken kommer "inifrån". Den nyliberala propaganda-apparaten lyckades ju med att förringa och bagatelisera Jämlikhetsanden, trots att den var väl underbyggd. Ungefär som med Chockdoktrinen, bl.a genom att förstora upp något enstaka  faktafel.
BILD: Tony Judt

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det mest sunda borde vara att diskutera hur lite man egentligen behöver.

ERIC SECHER sa...

Håller med !