Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, januari 15, 2012

Känslan



Svårt att veta vem som har rätt i svåra frågor, om klimat och miljö.
Känslan kan ingen ta ifrån en.

Kunskapskanalen visade ett  engelskt reportage om urbefolkningar i Canada. Först om Gwichin, nära Alaska, där människorna lever på naturens villkor. Man fäller precis så många renar och fåglar som behövs för försörjningen. Medan stammarna kring Alberta, där man gjort världens största fynd av sandolja, fått överge sina jaktmarker, och istället ta anställning hos oljebolagen.
Utveckling ? Framsteg ?
Det känns fel.

Kostar det så smakar det, en annan mänska livet ...

5 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Såg ett inslag på korrespondenterna om detta. Indianen dom intervjuade tog allt med ro, men tyckte att bolagen kunde rena utsläppen bättre. Tekniken finns (utveckling?), men används inte fullt ut (idioti?).

Moder Jord läker alltid sig själv, som indianen påpekade, men det lär inte bero på oss...

Frågan är om utveckling går att stoppa. Jag hoppas inte det...

ERIC SECHER sa...

Om alla tog allt med ro, det vore en fin utveckling ..:)

" Frågan är om utveckling går att stoppa. Jag hoppas inte det… "
Hoppas du att utvecklingen inte går att stoppa ?
Eller hoppas du inte att utvecklingen går att stoppa ?

Jag hoppas att åldrandet inte går att stoppa.
Jag hoppas inte att åldrandet går att stoppa.
är inte samma sak
aktiv - passiv
yang - yin
?

Onkel Olof sa...

Många vill stoppa utvecklingen, men då slår vi undan själva grunden för vår överlevnad.

Passivt aktivt vill jag gärna se vart det barkar hän ...

Monica sa...

Ja det var ju det där med utveckling - vad är det egentligen? Och framsteg? "Myten om framsteget". Georg Henrik von Wright.

ERIC SECHER sa...

Monica,
Bra att återkomma till samma källa .. skall läsa den.