Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, januari 10, 2012

Att be om nåd



Rättegång i Etiopien.

Att begära nåd, och samtidigt erkänna något man inte gjort.
På avstånd är det svårt att smälta. På nära håll blir det säkert helt begripligt.

Vilket straff skulle jag själv vara beredd att ta, för att slippa förnedringen, att erkänna det jag inte gjort ?
En svår fråga. Men kanske helt omotiverad i det här sammanhanget. Eftersom rättegången var ett politiskt skådespel, och erkännandet bara en replik som passade in i pjäsen.

- Men om det varit på riktigt ?
- Vad då på riktigt ? Då hade de ju inte blivit dömda.
- Men tänk på social olydnad.
- Och ?
- Man är på tvärs med gängse värderingar, övertygad om att flertalet
  tappat kursen .. som Greenpeace ..
- Och ?
- Man är beredd att ta sitt straff, kanske t.o.m dö på kuppen,
  som Mandela ..
- Men inte kan väl de här grabbarna ändra på Etiopien ?
- Är du säker på det ?
- Ja, i stort sett.
- Ja, jag lutar nog åt det också. Men ändå …
  .. att dö för en princip, vad säger du om det ?
- Tror jag avstår. Man har ju liksom mest ansvar för de närmaste.
- Ja, det är sant. Men … äh .. vi ses !
- Det hoppas jag !

" Väntat att de skulle be om nåd " (DN)

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Jag tror det mesta handlar om att "rädda ansiktet"...