Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 21, 2011

Varning för invandring (18)



Min utgångspunkt (hypotes) i invandrarfrågan är att skepsisen fr.a är uttryck för rädsla, istället för nyfikenhet, på det som är annorlunda och främmande. Och ett uppror mot etablissemanget, mot det "politiskt korrekta". Tillsammans bygger det upp en  känsla av VI och DOM. Debatten syftar till att få den känslan bekräftad.
Jag tror att diskussionen måste börja med avsikter, drömmar, känslor och värderingar, inte siffror och statistik. Därför tar det emot att ha synpunkter på  regeringens deklaration.
Reaktionen blir ungefär som följer.

1.
Det pågår en massinvandring …
Bra eller dåligt ?

2.
Saknas flyktingskäl …
Spelar det så stor roll ?

3.
Sverige blir muslimskt ..
Bra eller dåligt ?

4.
Nationalsången får inte sjungas, skolavslutningen hålls inte kyrkan ..
Spelar det så stor roll, vad går vi miste om ?

5.
Inte fläskkött i skolan ..
Stor fråga ?

6.
Judarna styr media ..
Vad är det för fel på judar ?

7.
Anpassa oss till kvinnofientliga traditioner ..
Vem vill det ?

8.
Våg av kriminalitet …
Ett önsketänkande ?

9.
Invandringen kostar ..
Bra eller dåligt ?

10.
Lönedumpning ..
Bra eller dåligt ?

11.
Tar jobben …
Bra eller dåligt ?

12.
Den som ifrågasätter är rasist ..
Den som inte ifrågasätter är politiskt korrekt ?

13.
Tyst majoritet är emot …
Ett önsketänkande ?

VI och DOM kan byggas upp var som helst, när som helst. I liten skala, i stor skala.


Min bild av DOM:
Den enda (?) sverigedemokrat jag träffat och pratat med (Robsten), är varmhjärtad och längtar tillbaks. Till naturen och folkhemmet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Jag måste nog erkänna att invandringsfrågan för mig främst handlar om en rättvis fördelning av de faktiskt begränsade resurser som det svenska samhället disponerar.

Jag stödjer helhjärtat mottagning av flyktingar enligt EU:s och UNHCR:s regelverk. Jag anser att det måste finnas "ventiler" för särskilt ömmande fall.

Hjälp på plats genom t ex Läkare utan gränser, bör prioriteras.

Anhöriginvandring bör bekostas av berörda familjer och inte bestridas av allmänna medel.

Jag anser det stötande att en nyanländ 65+ utan en enda betald skattekrona får skattefritt s k äldreförsörjningsstöd med drygt 10.000 kr/mån samtidigt som en invandrad fd undersköterska, som betalat skatt i Sverige i 25 år och nu blivit arbetsoförmögen p g a amputerad högerarm, endast får beskattade drygt 6.000 kr/mån.

Jag är inte rädd för främlingar, men vill själv välja vem jag umgås med. På julafton hade jag och min hustru (från Laos) lite folk hembjudna. Fyra damer, varav tre från Thailand och en från Sverige. Fyra herrar varav en syrier, en thailändare och två svenskar.

Sammanlagt var vi 10 personer. Härav 7 sverigedemokrater (2 ledamöter av kommunfullmäktige, 1 kommunrevisor, 2 partimedlemmar, 2 öppna sympatisörer) och 3 partilösa.

Av SD medlemmar i Sundbyberg är 40%själva invandrare. Dock ingen från MENA utan blott Europa och Asien.

Med tillönskan om ett Gott Nytt År!

Stellan Bojerud
Fd riksdagsledamot (SD)

ERIC SECHER sa...

Stellan,

Stort tack för din kommentar, och ursäkta sent svar.

Tror att ett vänligt tonfall, som ditt, är en avgörande faktor för bättre samtal. Näthatet leder ingen vart.

"En rättvis fördelning av begränsade resurser" är en bra utgångspunkt, håller verkligen med. Men vilka inkluderar vi i gemenskapen där vi månar om rättvisa ?
SD vill skilja ut svenskarna, de svenskar som har en tydlig svensk identitet. Många inskränker nog den gemenskap man verkligen bryr sig om till en betydligt mindre skara. En själv, familjen och kanske några till. Vi uppmuntras ju i den riktningen.
Jag vill tro på en mer omfattande solidaritet. Allra helst när vi, i en ekonomiskt globaliserad värld, utan skrupler drar nytta av t.ex billig arbetskraft på andra sidan jordklotet. " Smakar det så kostar det, en annan mänska livet " (Kung Henry).
Jag vill framhärda i att vi i första hand är en del av ett levande klot, i andra hand människor och först i XX-hand svenskar/vita/muslimer.

Du har säkert rätt i ditt exempel på en orättvisa som drabbar den svenskfödde. Senare år ger också övertydliga exempel på en politik som gynnar redan starka svenskar, eller hur ? Kanske är ointresset för den svage det övergripande ämnet. SD vill lösa problemet genom att utesluta de som inte är födda här. Jag tror inte lösningen ligger där.

Självklart vill man välja sitt umgänge. Men man kan jobba på att inte värja sig för det som känns främmande. Det behöver inte alls handla om utlandsfödda, det kan vara i vilket sammanhang som helst. Hur många gånger har min hört, typ: - Han verkade väldigt knepig, bar sig konstigt åt, men den här gången tyckte jag att han var riktigt sympatisk.


Varför finns det inga SD-medlemmar i Sundbyberg från middleeastnearasia ?

Gott Nytt År !

Anonym sa...

Det finns så många myter om SD.

En är att alla invandrare skall utvisas. Det är inte sant. Däremot anser SD att person, som i lagakraftvunnen dom befunnits skyldig till grovt brott skall utvisas. Exakt nivå är inte diskuterad men jag föreställer mig att brottet skall förskylla två års fängelse. (D v s samma nivå som för att enligt RF vara uppenbart olämplig som riksdagsledamot).

SD anser att svenskt medborgarskap, som beviljats på falska grunder genom att vederbörande medvetet och aktivt vilselett myndighet, skall kunna återkallas av migrationsdomstol. Observera att det alltså inte får handla om missförstånd eller ofullständiga uppgifter. Det skall vara aktiv vilseledning.

I övrigt skall ingen utvisas, utan bidragstagare skall ges stöd till att finna självförsörjning.

Jag är teoretiskt för öppna gränser, men anser att det i praktiken krävs ökat gränsskydd.

Det få inser är att SD:s åsikter är förhandlingsbara, måhända inte fundamenten, men väl den tänkta tillämpningen.

Jag upplever att meningsmotståndare fritt hittar på vad de anser att jag tycker och sedan går i polemik om detta utan att jag någonsin blir tillfrågad.

Varför inga från MENA i SD Sundbyberg. Vi har två sympatisörer (Syrian/Turkiet resp Syrier), men de är inte skrivna i vår kommun. De arbetar här.

Det kanske är intressant att se vilka länder som de utlandsfödda i SD-Sundbyberg kommer ifrån:

Danmark 1, Finland 2, Frankrike 1, Kina 1, Laos 1, Rumänien 1, Serbien 1, Thailand 2, Tyskland 1, Ungern 2, Österrike 1.

1/3 har universitet eller högskola, 1/3 gymnasium (inkl praktiska linjer) och 1/3 grundskola eller utländsk folkskola.

SD vill inte utesluta dem som inte är födda här. Vi vill inkludera dem, men det kräver att vederbörande har en vilja att acceptera svenskt sätt att leva och i vart fall försöker lära sig elementär svenska. Det gör inget om verben är oböjda.

God fortsättning 2012!

Stellan

OT:
Kodord att sända detta inlägg var "bersa".

ERIC SECHER sa...

Tack för intressanta uppgifter.

Jag är sen i vändningarna. Den här gången var det kanske "meningen". Fick i julklapp Niklas Orrenius bok om Sverigedmokratin, bl. a ett kapitel om "den otypiske sverigedemokraten":) som jag nu läst, med stor behållning.

Har svårt att förstå hur du tacklar de i SD som säger att "islam kan utan tvivel jämställas med nazism, inte bara jämställas, den är värre" ( kommunpolitiker T Alfsson, Kalmar). Mer än en myt, eller hur ?

Bersa gillar jag !