Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, december 19, 2011

SCUM



Kan inte förklara varför, vill inte veta varför. Men känner mig oerhört inspirerad av att ha sett TUR-teaterns uppsättning av SCUM -manifestet. Den kompromisslösa vreden över en destruktiv, galen och kärlekslös värld. Att det är vi fåtaliga män som får sitta på skambänken, bokstavligt talat, gör mig ingenting. Jag kan inte rå för att jag fötts med en ynklig halv X-kromosom. Men vill inte en sekund snacka bort att det är den där defekta genen som är på väg att störta oss i fördärvet. Utrota gärna det manliga. Den har inte fört något gott med sig.
Andrea Edwars är helt underbar. Sent skall jag glömma när hon drar undan gardinerna till teatern, öppnar fönstret och kliver ut i decembermörkret med en mikrofon i handen och skriker ut sin vädjan till de som står på Kärrtorps tunnelbaneperrong.

För att ingen skall tro att jag blivit förförd av extremfeminister får jag hänvisa till tidigare bekännelser.
Och samtidigt glad (bekräftad) att jag vågat hävda att det handlar om mer än jämställdhet.
Och stolt att jag gick på den här prövningen tillsammans med en av mina kuvade döttrar.
Som skrev så här. ( Jens Liljestrands recension är klockren ).

Skulle verkligen vilja uppmana varje man och kvinna att läsa Elin Wägner och Väckarlklocka.
Som skriver så vackert om matriarkatets förtjänster.


22 kommentarer:

Realist sa...

EW har jag läst. Klarsynt kvinna det där.

Du ska läsa Benjamin Hoff igen. Då kommer du till ett avsnitt om amasonerna. Där BH beskriver hur de gör mot patriarkatet. De anklagar männen för diverse. Sen när de själva för den positionen som männen hade, ja då gör de precis det de anklagade männen för men värre.

Tycker pjäsen verkar bygga på samma tema.

Frågan är om kvinnorna skulle få makt om de då slutar att spackla sig, måla naglar, gå i högklackat, använda kort kort, operera om brösten, använda botox, att bära päls, att vara ytlig.

Dagens kvinna är så fast i snacket med jämdställdhet att hon glömt vad en kvinna är.

Att män inte skulle kunna känna empati, ömhet & lojalitet? Gäller inte bara de i såfall med tanke på hur världen ser ut generellt. Dagens kvinnor är ytliga. Där ryms inte dessa begrepp. Så det är snarare ett samhällsproblem än en könsrollsfördelning.

Om kvinnorna skulle få makten hur skulle världen se ut?

Kommer den se helt annorlunda ut mot vad den värld vi lever i idag?

Jag har inte hört en enda kvinna som förespråkar jämställdhet hur världen skulle bli annorlunda mer en att kvinnor skulle få mer makt i såfall. De anklagar männen för de har makt men att de inte har någon själv. När kvinnor får makt så lever de precis som männen. I den värld som de anklagar männen för att de byggt. Det är bara det att kvinnan vill bestämma i den.

/ Realist

Monica sa...

Väckarklocka är läst. Och behöver läsas av fler. Vågar någon lärare ha den som litteratur i skolan månntro??

Monica sa...

Och kul att hitta till din dotters blogg, kommer att läsas!

Onkel Olof sa...

Nu känner jag mig obildad…

ERIC SECHER sa...

Monica,

Håller med, den borde vara självklar i skolan.

Olof,

Har jag svårt att föreställa mig …


Realist,

"Om kvinnorna skulle få makten hur skulle världen se ut? Kommer den se helt annorlunda ut mot vad den värld vi lever i idag?"

Ja, det tror jag. Av hela mitt hjärta.
Kvinnor som får makten idag får det på mäns villkor, spelar männens spel. I en värld verkligen styrd av kvinnor skulle den förstörelse vi ser idag inte vara möjlig.

Jämställdhet är en sak. Manligt och kvinnligt en annan ( se En bortkastad röst).
Jämställdhet är enkelt och självklart, om än svårt att genomföra. Matriarkat, som alternativ till dagens patriarkat, är däremot provocerande. Särskilt för män. Naturligtvis inte förvånande att Elin Wägner inte har en större plats i vårt allmänna medvetande.

Tao Te Ching - Vers 28:

Han som känner manligheten
och ändå håller sig till det kvinnliga
blir dalen som drar hela världen till sig
(Stefan Stenudds översättning)

Den som känner det manliga
men håller sig till det kvinnliga
blir till en klyfta genom världen
(Alf Henriksons översättning)

Jag skall läsa om Benjamin Hoff.
Om du läser Stefan Stenudd och Tao Te Ching. Alla 81 verserna med bägge översättningarna finns på denna blogg, hösten 2009. Men det är roligare med böcker :)

åsa sa...

bra sammanfattat. jag gjorde också ett försök. vet dock inte om jag ser mig som "kuvad"? men tror jag förstår vad du menar

åsa sa...

Jag tycker också att Realist ska se "Missrepresentation" och alla delar av "Killing me softly". Kvinnor är inte ytliga "av naturen". Man föds inte till kvinna - man blir det. På männens villkor.

/åsa

Realist sa...

Ja, böcker är roligare. Allra helst Benjamin Hoffs, hi hi.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Åsa,

Hon pratade mycket om "pappas flicka", som försöker vara till lags. Kuvad, det borde stått "kuvad".

Ingen liten fråga för en pappa, hur stor skuld han skall känna när döttrarna inte alla gånger känner att de "duger som de är".

Din egen recension är så levande. Och så värmde den förstås :)

Realist sa...

Ha, det säger de flesta kvinnor att de är kvinnor på männens vilkor.

Enligt dig Åsa så föds inte en kvinna till kvinna - Kvinna blir en kvinna på männens vilkor & om kvinnor inte är ytliga av naturen hur kan de då vara kvinnor?
Det var ju männen som gjorde så att kvinnan blev till en kvinna.

Om de då inte är födda som kvinna/or
vad är det då?

/ Realist

Roland Lidén sa...

Realist

Dina insikter behövs i högsta grad.
Du kommer att få prata först av alla, medan alla är nyktra.
Efter att vi har räknat ner alla förväntningar till Noll.
Välkommen, Realist.

Roland

Onkel Olof sa...

Ibland tycker jag att vi gör kvinor-män-frågan för stor.

Som arbetandes i skolvärlden kan jag säga att alla prognoser idag visar att framtiden tillhör tjejerna.

Tror inte att det kommer att påverka världen något nämvärt mer än att vi kommer att vara äldre när vi skaffar barn.

Jag drömmer fortfarande om att vara "lyxman" eller hemmaman...

Roland Lidén sa...

Om vi gör frågan riktigt stor,
så tror jag att de är viktigt,
att vi förstår hur vi kvinnor och män, har blivit som vi är, utifrån historien och ett helhetsperspektiv,
om vi ska ha någon som helst chans,
att återanpassa oss till Jorden.
Jag har själv varit lärare, så jag tror att jag förstår vad du menar.
Jag vill också tala Realist till rätta, så därför vill jag gärna se honom på vårt samkväm!

ERIC SECHER sa...

Olof,

Nu är vi snart " vilse i pannkakan " igen:
http://ericsecher.blogspot.com/2011/07/vilse-i-pannkakan.html.
Den gången slutade det med pusskalas ..

Realist,
Vore riktigt kul om du kommer 25/1 !

Onkel Olof sa...

Eric
Börjar bli rätt imponerad av att du kommer ihåg alla din blogginlägg.

Jag fruktar att jag snart kommer att låta som en hackig skiva, bara för att jag inte minns vad jag har skrivit om.

Morgondagens blogg är i alla fall ett nytt tema :)

Realist sa...

Roland: Behövs insikt talas tillrätta?

OO: Jag håller med att den frågan görs förstår. Men!

I varje man bor det en kvinna

I varje kvinna bor det en man

Men man får aldrig glömma att en man är en man & en kvinna är en kvinna.

I den klokaste hjärna finns en tokig vrå

I den tokigaste hjärna finns en klok vrå

Eric: Vara icke synas.

/ Realist

Onkel Olof sa...

Realist
Insikt måste kanske inte talas till rätta, men behöver ständigt testas. Hur vet man annars om den håller?

Roland och Eric har massor att lära mig, antagligen du med.

ERIC SECHER sa...

Realist,

25/1 All respekt. Men synd.

I de flesta kvinnor finns omsorg.
I de flesta män finns hävdelse.
Det är min erfarenhet.

Olof,

Nåja, skulle inte klara mig utan "sök-i-denna-blogg". Och upprepar oss gör vi nog till mans :)

åsa sa...

Vill man missförstå så missförstår man. Jag pratar inte om biologi, jag pratar om cementerade, stereotypa könsroller som mycket i vårt samhälle bygger på. Att påstå att vårt samhälle inte är ett patriarkat och styrt av män är som att säga att apelsiner inte är orange.

Och innan du påstår någonting alls om vad kvinnor är eller inte är (hur du nu kan veta det till att börja med?) så se KILLING ME SOFTLY och MISSREPRESENTATION. Sen kan vi prata.

Realist sa...

ÅSA: Ser inget svar på frågor som jag ställde.

Utan nått svammel om missförstånd.
Samt påstående om att jag skulle påstå att patriarkatet inte styr.

Det jag påstår är just att patriarkatet styr & att kvinnor som kommer till makten inte är ett dugg bättre. Snarare värre än männen.

Om du nu tycker det är så viktigt att det gett dig någonting ang.
KILLING ME SOFTLY och MISSREPRESENTATION

Så kan du kort & koncist ta fram budskapet som du uppfattar & vill styrka med.

Själv ser jag varje dag i verkligheten hur det ser ut.

/ Realist

Erik, Sthlm sa...

Med förlov sagt, du verkar rejält hjärntvättad. Rekommenderar det norska programmet Hjernevask, sök på youtube.

ERIC SECHER sa...

Erik,

Hjärntvättad ???

Tack för tips ! Nu har jag sett Hjernevask - Likestillingsparadox del 1-3. Imponerande, nyanserad, research av en komiker. Slutintrycket blev väl snarast en bekräftelse av SCUM; det är befogat att tala om manligt och kvinnligt.
(Jämställdhet är en annan fråga … )